Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Czarny dym z rury wydechowej – jakie usterki sygnalizuje?

Czasem, gdy z samochodem zaczyna się dziać coś niedobrego, kolor dymu z rury wydechowej może trafnie zasugerować kierunek, w którym należy zdiagnozować auto. Najlepiej, aby spaliny były przezroczyste. Jeśli jednak mają czarny odcień, to znak, że wystąpiła usterka, którą powinieneś jak najszybciej usunąć.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Na jakie awarie może wskazywać czarny dym z rury wydechowej?
  • Czy czarny dym z rury wydechowej powinien niepokoić tylko w autach z silnikiem diesla?
  • Dlaczego powinieneś jak najszybciej rozwiązać problem z dymieniem na czarno?

W skrócie

Czarny dym, który wydobywa się z rury wydechowej podczas jazdy jest najczęściej objawem awarii w samochodach z silnikiem diesla. Wskazuje na problemy z wtryskami, turbosprężarką, pompą wysokiego ciśnienia, filtrem DPF, filtrem powietrza oraz na źle ustawione parametry podczas chiptuningu. W przypadku aut z motorem benzynowym doskwiera jedna z dwóch przyczyn – uszkodzona sonda lambda lub nagromadzony w sporych ilościach nagar.

Czarny dym z rury wydechowej – kłopoty z silnikiem diesla

Choć w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym dużo rzadziej niż jeszcze dwie dekady temu spotyka się usterki, które powodowałyby snucie się czarnych spalin z rury wydechowej, gdy w końcu się pojawią, raczej nie wróżą nic dobrego. Chyba, że barwa dymu zmienia się wyłącznie podczas znacznego wysilenia silnika, na przykład przy wjeździe pod stromą górę lub na zimnym silniku – wtedy nie powinny budzić niepokoju. Jeśli wszystko jest w porządku, przy spokojnej przejażdżce kolor spalin wróci do normy.

Zastanawiasz się, co dolega Twojemu samochodowi? Opisaliśmy sześć przypadków, dla których diesel dymi na czarno.

Wtryski Common Rail/Pompowtryskiwacze w autach VW

Usterka wtryskiwaczy Common Rail generuje największe koszty napraw. Możesz przypuszczać, że dotyczy Twojego samochodu, gdy obok czarnych spalin występuje szereg innych uciążliwych objawów – wzrost zużycia paliwa, utrudniony rozruch silnika, słabnięcie samochodu na trasie czy nierówna praca na biegu jałowym. Także za wzrostem poziomu oleju silnikowego nie czai się żaden cud, a jedynie dostanie się do niego oleju napędowego, co w konsekwencji może doprowadzić do zatarcia motoru. Tego rodzaju dolegliwości zaobserwujesz również w samochodach Volkswagena, które mają zainstalowane pompowtryskiwacze.

Dla rozwiązania problemu najczęściej konieczny jest zakup nowego systemu wtrysku paliwa i poniesienie kosztów w wysokości kilku tysięcy złotych za komplet. Regeneracja raczej nie dojdzie do skutku, bo dla wielu elementów – oczywiście zależy to od systemu stosowanego przez producenta – nie ma części zamiennych. Na szczęście ryzyko wystąpienia tego typu usterki masz szansę zmniejszyć tankując dobrej jakości, pozbawione zanieczyszczeń paliwo.

Układ doładowania

Awaria turbosprężarki objawia się najczęściej nie tylko ciemną chmurą z rury wydechowej, ale też głośniejszą niż normalnie pracą silnika i wyraźnym spadkiem jego mocy. W skrajnym przypadku Twoje auto czeka wymiana turbiny na nową lub poddanie jej regeneracji – choć i tak usunięcie tej usterki będzie znacznie tańsze niż w przypadku awarii wtrysków. Zanim jednak zlecisz wymianę lub odnowienie turbiny, upewnij się, że wszystkie powiązane z nią przewody są drożne.

turbodoładowanie - zużyta turbina

Pompa wysokiego ciśnienia

Niska jakość paliwa może zaszkodzić nie tylko wtryskom, ale i pompie wysokiego ciśnienia. Jeśli ciśnienie w niej nie jest wystarczająco wysokie, a z rury wydechowej wydobywa się smuga czarnego dymu, problemem bywa przeważnie awaria elektrozaworów lub elektroniki sterującej. Najczęściej pompę daje się zregenerować, więc jest mało prawdopodobne, że będziesz musiał wyłożyć pieniądze na zakup nowej.

Filtr cząstek stałych

Zdarza się, że auto dymi z rury wydechowej na czarno, gdy zapchaniu ulega filtr cząstek stałych. Dzieje się tak w wyniku nadmiernego skoncentrowania sadzy, z redukcją której nie nadąża filtr, a która coraz mocniej zmienia kolor spalin od szarości aż do czerni. Na tą dolegliwość wskazuje też wzrost średniego spalania. Z uwagi na ograniczoną pojemność, wraz z nagromadzeniem sadzy pojawia się konieczność wypalenia filtra DPF w specjalnym piecu indukcyjnym. A najlepiej auto z silnikiem diesla raz na jakiś czas, zapobiegawczo, zabrać na trasę szybkiego ruchu i tam go przepalić – w końcu filtr zapycha się właśnie podczas jazdy miejskiej na krótkich dystansach i stania w korkach.

Filtr powietrza

A skoro już o filtrach mowa… Warto pilnować regularnych wymian filtru powietrza. Gdy jest on zabrudzony, do komór spalania i turbiny dostaje się za mało powietrza, aby zupełnie spalić wtryskiwane tam paliwo. W konsekwencji spada moc silnika, wzrasta pobór paliwa i wysilenie turbiny, a za samochodem szlak znaczy wyrazisty czarny dym. Przy zakupie nowego filtra powietrza, zwróć uwagę, by miał jak największy współczynnik swobodnego przepływu powietrza i wysokie normy filtracyjne.

Chiptuning

Czarny kolor spalin może być również konsekwencją przeprowadzonego chiptuningu, czyli elektronicznego tuningu sterownika silnikowego. Zdarza się, że przy poprawie parametrów silnika zostają wprowadzone niepoprawne dane dotyczące ustawienia otwarcia wtryskiwacza, dawki paliwa czy kąta wyprzedzenia wtrysku. Błędy warto szybko naprawić, bo pozostawione same sobie mogą doprowadzić do wybuchu turbosprężarki czy powstania dziur w tłokach.

Czarny kolor spalin w autach z systemem benzynowym

Miejska legenda głosi, że czarny kolor spalin to domena diesli. W rzeczywistości jednak zdarza się on także benzyniakom. Jednak w ich przypadku namierzenie problemu jest prostsze. Awarii w pierwszej kolejności należy szukać w układzie sterowania silnikiem. Jeśli sonda lambda uległa uszkodzeniu, może przekazywać fałszywą informację o zawartości tlenu w strumieniu spalin i prowadzić do nieprawidłowej regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Problemem bywa również gromadzenie znacznych ilości nagaru w autach nowej generacji z wtryskiem bezpośrednim. Sporadycznie zdarza się, że część nagaru wydostaje się podczas rozruchu przez rurę wydechową, skąd bierze się właśnie czarne zabarwienie dymu.

Czarny dym z rury wydechowej? Nie odwlekaj napraw!

To oczywiste, że odwlekanie napraw spowoduje pogłębienie dotychczasowej awarii. Do rozwiązania tej anomalii motywuje również prawo – jadąc autem, za którym rozciąga się chmura czarnych spalin, w razie kontroli przeprowadzanej przez drogówkę musisz liczyć się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i wysokim mandatem. W końcu poruszasz się nie do końca sprawnym samochodem, co może zagrażać ruchu drogowemu.

Czeka Cię konserwacja lub wymiana niektórych części samochodu? Zajrzyj na nocar.pl i wszystko, czego potrzebujesz, upoluj w atrakcyjnych cenach!

Zaobserwowałeś w swoim aucie inne niepokojące objawy? Poszukaj rozwiązania w naszych wpisach:

Wyciek spod auta to poważna sprawa. Lokalizujemy źródło wycieku

Awaria wspomagania kierownicy – jak sobie poradzić?

6 typowych awarii układu ładowania

Żródło zdjęć: shutterstock.com, pexels.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.