Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Czy ksenony się zużywają?

Ksenony to motoryzacyjne marzenie wielu kierowców. I nic dziwnego, bo pod względem parametrów oświetleniowych zostawiają standardowe żarówki halogenowe daleko w tyle. Emitują jaśniejsze, milsze dla oka światło, zapewniają lepszy kontrast widzenia, a przy tym pobierają o połowę mniej prądu. Jak na tle tych zalet wypada ich żywotność? Czy ksenony się zużywają?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jaką trwałość mają ksenony?
  • Jak objawia się zużycie „żarówek” ksenonowych?
  • Dlaczego ksenony zmieniają kolor?
  • Ile kosztuje wymiana zużytych ksenonów?

W skrócie

Owszem, ksenony się zużywają. Czas ich pracy określa się na ok. 2500 godzin, co przekłada się na przebieg ok. 70–150 tys. km lub 4–5 lat eksploatacji. W przeciwieństwie do żarówek halogenowych, które przepalają się bez ostrzeżenia, lampy ksenonowe z czasem świecą coraz słabiej, a barwa emitowanej przez nie wiązki nabiera fioletowych tonów.

Ksenony – budowa i działanie

Być może trudno w to uwierzyć, ale technologia świateł ksenonowych liczy sobie już niemal 30 lat. Pierwszym samochodem, w którym ją zastosowano, było niemieckie BMW serii 7 z 1991 roku. Od tamtego czasu ksenony stopniowo zdobywały coraz większą popularność, choć nigdy nie pobiły pod tym względem żarówek halogenowych. Głównie z powodu ceny – koszty ich produkcji i eksploatacji wielokrotnie przekraczają koszty halogenów.

Wynika to z konstrukcji oświetlenia tego typu. Ksenony nie mają standardowego żarnika (dlatego nie nazywa się ich żarówkami, ale lampami, jarznikami lub palnikami wyładowczymi). Źródłem światła jest w nich łuk świetlny, który powstaje z wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami, umieszczonymi w bańce wypełnionej ksenonem. Do jego wytworzenia potrzebne jest wysokie, dochodzące do 30 tys. woltów napięcie początkowe. Generuje je przetwornica, będąca integralną częścią oświetlenia ksenonowego.

Oprócz przetwornicy na konstrukcję lamp ksenonowych składa się również system samopoziomowania, automatycznie dobierający odpowiedni kąt padania światła, oraz spryskiwacze, które czyszczą reflektory z zabrudzeń, mogących rozpraszać wiązkę świetlną. Ksenony wytwarzają bardzo jasne światło o barwie zbliżonej do barwy światła dziennego, więc wszystkie te dodatkowe mechanizmy są konieczne, aby nie dopuścić do oślepiania innych kierowców.

Jaką trwałość mają ksenony?

Lampy ksenonowe przewyższają halogeny nie tylko pod względem parametrów oświetleniowych czy oszczędności w poborze prądu, ale też wytrzymałości. Są znacznie trwalsze, choć, oczywiście, również się zużywają. Żywotność ksenonów szacuje się na ok. 2000–2500 godzin, standardowych żarówek halogenowych – na ok. 350–550 godzin. Przyjmuje się, że komplet jarzników powinien wytrzymać od 70 do nawet 150 tysięcy km przebiegu lub 4–5 lat eksploatacji. Niektórzy producenci mają w swojej ofercie ksenony o jeszcze bardziej wydłużonej trwałości. Przykładem jest lampa Xenarc Ultra Life od Osram, która objęta została 10-letnią gwarancją, a czas jej pracy ma sięgać 300 tysięcy km!

Wytrzymałość ksenonów określają dwa parametry: B3 oraz Tc. Podają one uśrednione wartości. Pierwszy mówi o tym, po jakim czasie przepaliło się 3% żarówek z badanej puli, drugi – kiedy przestało świecić 63,2% z nich.

Trwałość ksenonów

Wymiana ksenonów – ile to kosztuje?

Po czym poznać, że ksenony nadają się do wymiany? Lampy ksenonowe, w przeciwieństwie do żarówek, które przepalają się bez ostrzeżenia, z czasem zaczynają po prostu słabiej świecić, zmieniając barwę wiązki z białoniebieskiej na fioletową lub różową. Wraz z eksploatacją postępuje też matowienie soczewek, odbłyśników i całego klosza lampy. W skrajnych przypadkach na reflektorach mogą pojawić się czarne, wypalone plamy.

Koszt nowych lamp ksenonowych jest niestety wysoki. Jeden żarnik sprawdzonej marki, na przykład Osram czy Philips, kosztuje ok. 250–400 zł (a trzeba pamiętać, aby ksenony, podobnie jak halogeny, wymieniać parami). Przetwornica – 800. Cena kompletnego reflektora często przekracza nawet 4 tys. złotych. A do tej kwoty należy doliczyć jeszcze robociznę – lampy ksenonowe mają tak skomplikowaną konstrukcję, że ich wymianę lepiej powierzyć profesjonalistom.

Istnieje jednak jeszcze jedno rozwiązanie: regeneracja lamp ksenonowych, która obniża koszty nawet o połowę. W jej ramach odnawia się najbardziej zużyte elementy – odbłyśniki pokrywa się nową warstwą odblaskową, a soczewki i klosze szlifuje i poleruje, aby odzyskały przejrzystość.

 

Zbliża się czas wymiany jarzników na nowe? Na nocar.pl znajdziesz ksenony najlepszych marek, w tym Xenon Whitevision GEN2 od Philips, uważane za najlepsze ksenony na rynku, które emitują intensywnie białe światło, zbliżone do tego, jakie dają LED-y.

Źródło zdjęć: shutterstock.com, unsplash.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.