Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Natalia Szczyrbowska

Czy można mieszać płyny do chłodnic?

Układ chłodzenia jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Jego główne funkcje to zapewnienie właściwej temperatury jednostce napędowej. Nieodzownym elementem tego układu jest płyn chłodniczy. Każda ciecz, którą stosujemy w naszym aucie, powinna być odpowiednio dopasowana do konkretnego modelu pojazdu. Jeśli nie będziesz kierować się tą zasadą, to nieodpowiednio dobrany płyn może narobić więcej szkody niż pożytku. Ważne jest także, by odpowiednio podchodzić do tematu mieszania płynów. Czy w ogóle można to robić, a jeśli tak, to w jaki sposób? Dowiesz się z tego wpisu.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co to znaczy płyn chłodniczy dobrej jakości?
  • Czy płyny do chłodnic można ze sobą mieszać?
  • Czego nie można dolewać do układu chłodzenia?

W skrócie

Płyny w układzie chłodzenia mogą być mieszane, należy to jednak robić z głową i mądrze dobierać pod kątem parametrów. Dolewany płyn powinien mieć dokładnie takie same parametry, jak ten, który już znajduje się w chłodnicy. Nie rób eksperymentów! Trzymaj się określonych parametrów oraz wytycznych producenta samochodu.

Płyn chłodniczy tylko dobrej jakości

Kupując płyn chłodniczy, nie powinieneś oszczędzać. Im lepszy jakościowo, tym korzystniej dla naszego samochodu. Nawet wysokiej klasy ciecz nie jest jakimś ogromnym wydatkiem, a dla kilku złotych oszczędności nie warto narażać pojazdu. Produkt wysokiej klasy powinien chronić przed wytrącaniem się osadów oraz kamienia w chłodnicy, a także zabezpieczać ją samą przed korozją. Właściwy płyn chłodniczy powinien działać w temperaturach skrajnych od -35 do 140°C, ponieważ jego rolą jest zarówno ochrona w bardzo duże chłody, jak i podczas ekstremalnie wysokich temperatur. Dobry płyn powinien spełniać wszystkie wymagane normy, a to znaczy zgodność z zaleceniami producenta pojazdu.

Dobieramy do pojazdu oraz chłodnicy

Płyn do chłodnicy powinien być dobrany zgodnie z tym, co znajdziemy w instrukcji samochodu. Najważniejszym kryterium dopasowania jest tutaj typ chłodnicy, a dokładniej materiału, z jakiego została wykonana. Niektóre są uniwersalne – czyli nadają się zarówno do chłodnic miedzianych, aluminiowych, jak i mosiężnych. Inne z kolei będą odpowiednie tylko dla konkretnego typu – np. tych wykonanych z aluminium. Dlaczego ta różnica jest tak istotna? Przede wszystkim w chłodnicach zastosowano w nich uszczelnienia z całkiem różnych materiałów, a niewłaściwie dobrany płyn chłodniczy może spowodować, że taka uszczelka po prostu ulegnie zniszczeniu. Efektem tego będą wycieki i przegrzewanie silnika.

Płyny do chłodnic są mieszalne, ale…

Należy pamiętać, że płyny do chłodnic są mieszalne, o ile mają takie same oznaczenia i są przeznaczone do tych samych typów silników. W praktyce oznacza to, że nie należy sugerować się tym, co wydaje się oczywiste na pierwszy rzut oka, czyli kolorem. Producenci dodają przeróżne barwniki, jednak najważniejsze jest rozróżnienie na dodatki organiczne i nieorganiczne. W przypadku starszych samochodów w płynie do chłodnicy mamy zwłaszcza dodatki nieorganiczne (IAT) z kolei do nowszych pojazdów powinniśmy wlewać ciecz z dodatkami organicznymi (OAT). Fakt, że często kolory ciemne – ciemnozielone lub ciemnoniebieskie są przeznaczone dla płynów IAT, zaś do tych z oznaczeniem OAT dodaje się zazwyczaj jaśniejsze barwniki (pomarańcz, czerwień, żółć lub róż). Nie można jednak w stu procentach wierzyć tym rozróżnieniom. Należy zawsze czytać etykietę i dopasowywać płyn chłodniczy do specyfikacji naszego samochodu. Zmieszanie obu typów nie jest dobre i bardzo szybko może skutkować awarią układu, a w efekcie kosztowną naprawą.

Czego nigdy nie powinieneś wlewać do chłodnicy?

Przede wszystkim niech nigdy nie wpadnie Ci do głowy dolewać płynu, który jest koncentratem. Czysty koncentrat do chłodnic ulega krystalizacji w temperaturze wynoszącej od -10°C do około -12°C, a co za tym idzie, zamarza bardzo szybko i źle sprawdza się podczas odprowadzania ciepła. Dodatkowo nie powinieneś wlewać do układu zwykłej wody.  Jeśli nawet wydarzy się sytuacja awaryjna i będziesz potrzebował uzupełnić ciecz, to możesz sięgnąć po wodę destylowaną albo zdemineralizowaną.

Ulepszony, nie zawsze znaczy lepszy

Na rynku funkcjonuje obecnie cała masa ulepszonych płynów do chłodnic, ze specjalnie dobranymi dodatkami, które mają za zadanie np. jeszcze bardziej obniżyć temperaturę krzepnięcia, czy też zabezpieczać przed korozją. Te „podrasowane” ciecze są dobre, o ile określa się je jako dedykowane do naszego układu chłodzenia, a także, jeśli mieszając je ze sobą, będziemy trzymać się konkretnego typu. Dolewając do chłodnicy płyn z dodatkami, należy trzymać się dokładnie tego samego rodzaju - najważniejsze są jednakowe parametry obu cieczy. Dlaczego jest to tak ważne? Zmieszanie dwóch płynów, które mają różne dodatki i nie są identyczne, może spowodować wytrącanie się osadów, negatywnie oddziałujących na funkcjonowanie całego układu chłodzenia, a także powodujące spadek stężenia.


Choć płyny do chłodnic są ze sobą mieszalne, to w trakcie tej operacji musimy pamiętać o tym, by zawsze sprawdzać ich parametry i wlewać taką samą ciecz względem tej, która znajduje się już w układzie. Ważne, aby zgadzały się właściwości oraz pakiety dodatków, taka zgodność pozwoli na właściwe połączenie cieczy. Ponadto zawsze zwracaj uwagę na jakość płynu chłodniczego - dbaj o to, by sięgać po produkty tylko wysokiej klasy od sprawdzonych producentów. Na nocar.pl znajdziesz odpowiednie płyny do chłodnic od sprawdzonych producentów - Prestone, Borygo, Mobiler, K2 czy STP.

Źródło zdjęć: shutterstock

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.