Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Joanna Marczyk

Czy warto wymienić olej przed okresem zimowym?

Odpowiedź na pytanie, czy warto wymieniać olej przed okresem zimowym dla wielu kierowców jest prosta: decydowanie tak! Jednak często jest to odpowiedź nieprzemyślana, automatyczna. A gdyby zapytać: dlaczego warto to robić? To już wyższa szkoła jazdy i mało kto będzie w stanie odpowiedzieć! Sprawdźmy zatem, czy na pewno warto wymieniać olej na zimę.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • O czym informują oznaczenia na olejach?
  • Dlaczego nie warto jeździć ze zużytym olejem zimą?
  • Czy warto wymienić olej przed zimą?

W skrócie

Czasy jednosezonowych olejów odeszły bezpowrotnie. W wieku XX, gdy smary, ze względu na swoje właściwości, były dedykowane do użytku w wysokich lub niskich temperaturach, konieczność wymiany oleju przed nadejściem mrozów stawała się oczywista. Dziś, w epoce olejów wysokiej jakości, produkowanych z myślą o rosnących wymaganiach branży motoryzacyjnej, tak częsta wymiana nie jest koniecznością. To jednak nie znaczy, że nie warto jej wykonywać.

Praca w skrajnych temperaturach

Podstawowym zadaniem oleju jest minimalizowanie tarcia, a przez to zapewnienie właściwych warunków pracy silnikowi Twojego samochodu. Wysokie temperatury i niepożądane siły, powstające na ruchomych elementach silnika podczas działania mają destrukcyjny wpływ na jego kondycję. Temperatura otoczenia nie pozostaje bez znaczenia: im niższa, tym większa gęstość smaru, a co za tym idzie – utrudnione rozprowadzanie tuż po uruchomieniu jednostki napędowej, przed jej rozgrzaniem do optymalnej temperatury 90–100 stopni Celsjusza.

Każdy olej ma swój symbol, który informuje o jego zastosowaniu i właściwościach. Na olejach wielosezonowych pierwsza wartość oznaczenia mówi o klasie lepkości zimowej, a druga letniej – czyli o minimalnej i maksymalnej temperaturze, w jakiej olej zachowuje płynność. Dla przykładu 0W nie traci swoich cech przy -35 stopniach Celsjusza, a 10W przy -25. Najczęściej spotykanym olejem jest najbardziej uniwersalny 5W-30, zdolny do pracy w skrajnych warunkach.

Okresowe wymiany

Choć współczesne oleje wielosezonowezdolne do pracy zarówno w bardzo wysokich, jak i bardzo niskich temperaturach, nie znaczy to, że są jest niezniszczalne. Ich właściwości pogarszają się wraz z każdym przejechanym kilometrem – to właśnie dlatego niezbędne są okresowe wymiany, zalecane przez producentów zgodnie z cechami wyrobów. Zwykle limitem jest od 10 do 20 tys. kilometrów lub upływ roku.

Oleje pół-syntetyczne i mineralne starzeją się zdecydowanie szybciej niż syntetyki, a w niskich temperaturach potrzebują znacznie więcej czasu na rozejście się po silniku po jego uruchomieniu. Dlatego na ich wymianę warto się zdecydować jesienią, zanim jeszcze nadejdzie utrudniające działanie smaru ochłodzenie.

Stary olej – słabszy olej

Bez względu na pochodzenie wyeksploatowany olej traci stabilność termiczną i odporność na niskie temperatury. Pod tym względem zdecydowaną przewagę mają oleje syntetyczne, powstające w wyniku ściśle kontrolowanych reakcji chemicznych i gwarantujące skuteczność pod względem ograniczania negatywnego wpływu tarcia na jednostkę napędową i inne podzespoły samochodu. Brak smarowania jest obciążający nie tylko dla tłoków silnika, ale również dla turbosprężarki oraz rozrusznika, który nie jest w stanie sprawnie wprawić w ruch wału korbowego. Bez przesady można więc powiedzieć, że zużyty olej silnikowy odpowiada za sporą część niespodziewanych awarii w Twoim aucie.
Dobry olej to podstawa sprawnego działania silnika

Stawiaj na sprawdzone marki!

Wybierając olej na zimę, kieruj się wskazaniami producenta swojego samochodu. To bardzo ważne, aby produkt, na który się decydujesz, spełniał potrzeby jednostki napędowej. Zdecyduj się też na niższą klasę lepkości, odpowiednią do użytku w ujemnych temperaturach. Wśród sprawdzonych olejów, które bez większego trudu poradzą sobie z zimowymi warunkami, prym wiodą takie marki, jak Mobil, Castrol czy – nowy w sklepie Nocar – Motul.

Nie zapomnij, że podczas wymiany oleju powinieneś zapewnić swoim czterem kołom również nowy filtr, który odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń, przedostających się do płynu smarującego z otoczenia, a co za tym idzie – zapewnia dłuższą i wydajniejszą pracę oleju oraz większe bezpieczeństwo dla silnika. Tym bardziej, że zapchanie filtra może spowodować uruchomienie awaryjnego otworu przelewowego, czyli obiegu z pominięciem filtracji.

Ze względu na mniejszą skuteczność pracy wyeksploatowanego oleju, jego wymiana przed sezonem zimowym jest dobrą praktyką i warto wpisać ją na checklistę pod tytułem „Przygotowanie samochodu na zimę”. Dotyczy to nie tylko olejów mineralnych i pół-syntetyków, ale także smarów syntetycznych, szczególnie, jeżeli zbliża się termin kolejnego serwisu! A jeśli chcesz wiedzieć, jak lepiej zadbać o jednostkę napędową Twojego samochodu, czytaj wpisy na naszym blogu w kategorii SILNIK.

Pamiętaj! Najlepsze oleje, filtry i inne niezbędne do sprawnego działania silnika akcesoria znajdziesz na Nocar.pl. Wymień olej razem z nami i ciesz się sprawną i bezpieczną jazdą na dłużej.

To też może Cię zainteresować:

Jaki olej silnikowy jest najlepszy na zimę?

Co warto mieć w aucie zimą?

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.