Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Joanna Marczyk

Dlaczego rozrusznik nie kręci? Typowe usterki rozrusznika

Wsiadasz do samochodu, przekręcasz kluczyk w stacyjce i… wpadasz w panikę. Auto nie odpala, choć jeszcze wczoraj wszystko było w porządku i zapłon działał bez zarzutu! Czy aby na pewno? Z pewnością samochód od dawna dawał Ci sygnały zbliżającej się awarii, ale umknęły one Twojej uwadze… Podpowiadamy, co może być przyczyną niesprawności rozrusznika i jakich symptomów nie wolno przegapić.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak działa rozrusznik?
  • Jakie są najczęstsze przyczyny niesprawności rozrusznika?
  • Jakie niepokojące objawy świadczą o awarii rozrusznika?

W skrócie

Gdy rozpaczliwe próby uruchomienia samochodu nie przynoszą rezultatów, cień podejrzenia słusznie pada na akumulator. Jeśli jednak z ładowaniem wszystko w porządku, może się okazać, że problem jest bliżej, niż myślisz – w układzie rozruchu. Objawy zbliżającej się awarii zwykle dają o sobie znać wcześniej: Twoją czujność powinny wzbudzić nietypowe odgłosy podczas uruchamiania silnika, przerywanie odpalania, a także opóźniona reakcja rozrusznika.

jak działa rozrusznik

Jak działa rozrusznik?

Mówiąc w wielkim skrócie, rozrusznik jest małym silniczkiem, który uruchamia duży silnik tradycyjnych samochodów. Brzmi dziwnie, ale to prawda. Podczas gdy jednostka napędowa jest silnikiem spalinowym, rozrusznik to rodzaj silnika elektrycznego. Jego zadaniem jest uruchomienie jednostki napędowej samochodu poprzez rozpędzenie wału korbowego. To możliwe dzięki bendiksowi i uruchamiającemu go elektromagnesowi. Ten specjalny mechanizm pozwala zazębić rozrusznik z kołem zamachowym silnika na czas potrzebny do przeniesienia energii z jednego na drugi, oraz odłącza go po odpaleniu.

Aby rozrusznik zadziałał, musi w krótkim czasie pobrać z akumulatora duże dawki energii elektrycznej (nawet do 600 A). Niewłaściwa praca rozrusznika może przyczyniać się do częściowego rozładowania, a czasem wręcz uszkodzenia baterii… Konsekwencją będzie unieruchomienie samochodu, dlatego każda usterkę lepiej szybko zdiagnozować i usunąć.

Przegrzanie

O przegrzaniu rozrusznika świadczy hałas lub praca ze zbyt małą siłą, w konsekwencji czego wał korbowy nie obraca się wystarczająco szybko, by uruchomić silnik.

Jak dochodzi do przegrzania? Bywa, że sam jesteś mu winien. Jak wiadomo, czasem problem z odpaleniem silnika tkwi nie w rozruszniku, ale innym podzespole – na przykład w pustym akumulatorze. Gdy zapłon nie działa, a Ty mimo to nadal zmuszasz rozrusznik do wytężonej pracy, usiłując odpalić auto, szkodzisz mu. To element przystosowany do funkcjonowania w krótkich okresach – zgodnie z zaleceniami producentów nie powinien on pracować dłużej niż 15 sekund; po tym czasie zalecana jest 2-minutowa przerwa. W przeciwnym wypadku uszkodzeniu mogą ulec szczotki, komutator, popychacz czy zębnik.

Wadliwy elektromagnes

Elektromagnes w rozruszniku odpowiada za wytworzenie wzbudzającego pola magnetycznego. Bez niego niemożliwe jest przesunięcie bendiksa (mechanizmu sprzęgającego) w kierunku łączącego rozrusznik z kołem zamachowym zębnika.
Dlaczego elektromagnes nie działa? Przyczyną może być zarówno ujawnienie się wady fabrycznej, jak i usterka eksploatacyjna – przegrzanie i zapieczenie czy też dostanie się do wewnątrz uniemożliwiających poprawną pracę zanieczyszczeń. Awarię elektromagnesu rozpoznasz po metalicznych odgłosach towarzyszących przekręcaniu kluczyka w stacyjce.

Niesprawna instalacja

Jeśli po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub naciśnięciu przycisku startera nie dzieje się absolutnie nic poza tym, że kontrolki zapalają się i natychmiast gasną, może to być dowód problemów na stykach. Przyczyna może leżeć także w przerwaniu głównego przewodu, łączącego akumulator z rozrusznikiem, lub jego niedostatecznej izolacji.

Gdy instalacja jest niesprawna, a przewody lub ich połączenia przerwane, rozrusznik nie zawsze całkowicie przestaje działać. Jednak w takich przypadkach jego prędkość obrotowa jest znacznie zmniejszona – to tak, jakby prąd „uciekał”, a ilość, która dociera do celu, nie wystarczała na rozkręcenie rozrusznika. Zalecane jest wówczas przeczyszczenie klem.

Uszkodzenia wewnętrzne

Gdy instalacja jest sprawna, a mimo to zbyt mała prędkość obrotowa rozrusznika uniemożliwia odpalenie silnika, prawdopodobnie wystąpiły przerwy w równoległym obwodzie elektrycznym stojana albo wirnika. Podobne objawy wywołuje także zużycie tulejek na wirniku. Tę usterkę rozpoznasz po hałaśliwej pracy rozrusznika – trudno się temu dziwić, skoro zniekształcony wirnik ociera się o elementy stojana. Także zużyte szczotki lub silnik rozrusznika mogą spowalniać prędkość obrotową tego elementu.

Szczerbaty rozrusznik

Uszkodzenia mechaniczne – nadmiernie zużyte, wyłamane lub uszkodzone zęby w zespole sprzęgającym – sprawiają, że rozrusznik nie może sprawnie obracać wieńcem koła zamachowego. Rozrusznik może i kręci, ale ponieważ zębnik bezskutecznie uderza o wieniec, cały jego wysiłek pozostaje bez wpływu na silnik, a samochód nie ma szans na zapalenie. Co się wtedy dzieje? Dochodzi do charakterystycznego, uciążliwego szarpania.

Rozrusznik–pracuś

Zdarza się, że po udanym uruchomieniu silnika wracasz kluczykiem do pozycji środkowej, a rozrusznik... nadal pracuje. Wina może leżeć po stronie stacyjki, ale równie często przyczyna tkwi w zakleszczającym się na wieńcu koła zamachowego zębniku. Czasem winny jest wspominany wcześniej elektromagnes, w którego nadpalonych stykach dochodzi do zwarcia. Jeśli zauważasz, że rozrusznik w Twoim samochodzie pracuje niepokojąco długo po odłączeniu zapłonu, lepiej jak najszybciej odwiedź warsztat. Konsekwencje tego rodzaju niesprawności mogą być naprawdę poważne.

Diagnostyka usterek rozrusznika

Podejrzany o awarię rozrusznik trzeba jak najszybciej przebadać. Taka diagnostyka może być przeprowadzona na gorąco, bez wymontowywania silnika. Sprawdzane są wówczas kolejne elementy układu, aż do momentu zlokalizowania źródła problemu. Pomiar napięcia, jego spadków, a także kontrola poprawności działania i ciągłości obwodu rozruchowego powinny pomóc odpowiedzieć na pytanie, dlaczego rozrusznik „nie kręci”. Jeśli doraźne badanie nie przyniesie oczekiwanego efektu, niezbędne jest dokładne zbadanie wszystkich elementów rozrusznika w warunkach laboratoryjnych.

Po zdiagnozowaniu usterki pozostaje możliwość całkowitej wymiany rozrusznika na nowy, naprawy wyłącznie uszkodzonego elementu bądź też kompleksowej regeneracji.

Części zamienne, które pozwolą Ci usunąć problemy z rozruchem, znajdziesz na nocar.pl!

Źródło zdjęć: nocar.pl, unsplash.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.