Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Joanna Marczyk

Falujące obroty silnika. O co chodzi i jak to naprawić?

Stoisz na luzie, tymczasem silnik Twojego samochodu, zamiast mruczeć cichutko i rozkosznie, wydaje niepokojące dźwięki. Do tego obroty na przemian samoistnie wznoszą się i opadają jak na rollercosterze, przesuwając w górę wskazówkę obrotomierza. Czy falujące obroty to powód do niepokoju? Co może być ich winą i jak poradzić sobie z usterką?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co to znaczy, że obroty silnika falują?
  • Jakie są przyczyny falujących obrotów silnika?
  • Co zrobić, gdy silnik na luzie pracuje nierówno?

W skrócie

Najczęstszą przyczyną występowania falujących obrotów na biegu jałowym są defekty mechaniczne, takie jak uszkodzony silniczek krokowy, i awarie elektroniki – czujników, przewodów. Czasem powód bywa prozaiczny: przybrudzona przepustnica, z której komputer niewłaściwie odczytuje dane o ilości dostarczanego do silnika paliwa. Innym razem trzeba się namęczyć, żeby znaleźć winowajcę.

Dlaczego obroty falują?

Bo jednostka sterująca chce dobrze. Gdy komputer pokładowy otrzymuje z któregokolwiek z czujników w samochodzie jakieś wskazania, mogące mieć wpływ na pracę silnika, natychmiast na nie odpowiada. Także wtedy, gdy są błędne. Oraz gdy chwilę później dostaje od innego czujnika całkowicie sprzeczną informację. Słucha każdej z nich i z każdą kolejną odpowiednio koryguje pracę silnika, raz zwiększając, a raz obniżając obroty. I tak w kółko, dopóki nie wskoczysz na bieg – przy przyspieszaniu wszystko będzie się zdawało idealnie działać – albo… do wymiany uszkodzonego elementu.

Nieszczelności

Jeśli zauważysz u siebie niepokojące objawy falowania obrotów, w pierwszej kolejności sprawdź przewody elektryczne, świece i cewki zapłonowe... a w drugiej szczelność kolektora ssącego oraz przewodów podciśnieniowych! Czasem właśnie rozszczelnienie jest powodem nierównej pracy silnika, do którego najzwyczajniej w świecie dostaje się powietrze, rozrzedzające mieszankę paliwową. Zamieszanie powstaje szczególnie wtedy, gdy powietrze wpada do obiegu już za przepływomierzem. Komputer otrzymuje wówczas sprzeczne dane z początku i z końca układu – czyli z sondy lambda – i na siłę stara się ustabilizować pracę silnika.

Uszkodzony silniczek krokowy

Silniczek krokowy odpowiada w aucie za sterowanie obrotami na luzie i to właśnie jego awaria stoi zwykle za ich falowaniem. Wrogiem są zabrudzenia. Oczyszczenie zaśniedziałych styków przewodów powinno pomóc. Jeśli usterka jest poważniejsza, na przykład ten komponent jest przepalony bądź nawalił zawór wolnych obrotów, trzeba silnik krokowy wymienić.

Brudna przepustnica

Choć steruje nią silniczek krokowy, to właśnie z przepustnicy do sterownika jednostki napędowej wędruje jedna z najważniejszych danych w obwodach samochodu: informacja o tym, że kierowca właśnie wcisnął pedał gazu. Oczywiście pod warunkiem, że nie jest oblepiona warstwą unieruchamiającego i uniemożliwiającego prawidłową pracę brudu.
Przepustnicę wystarczy wyczyścić za pomocą specjalnego środka do mycia układów paliwowych. Aby to zrobić, należy najpierw zdemontować filtr i przewód powietrza, a następnie wlać preparat do przepustnicy. Druga osoba w tym czasie powinna operować pedałem gazu tak, aby utrzymać stałe obroty. Rzecz jasna – na włączonym silniku.

Po zakończonym czyszczeniu przepustnicy nie zapomnij o komputerowym skalibrowaniu jej.

Komputer pokładowy

Im młodsze auto, tym większe prawdopodobieństwo, że winowajcą jest elektronika. Ściśle rzecz ujmując, chodzi o nieprawidłowe wskazania komputera sterującego czujnikami takimi jak sonda lambda, czujnik położenia wału korbowego, liczne czujniki temperatury, czujnik położenia przepustnicy czy MAP-sensor. Gdy któryś z czujników świruje, komputer otrzymuje nieprawidłowe, czasem sprzeczne ze sobą dane. Największy kłopot pojawia się oczywiście wtedy, kiedy czujniki szwankują przez dłuższy czas, a komputer niepoprawnie steruje pracą silnika.

W warsztacie serwisant podłączy urządzenie diagnostyczne do „mózgu” Twojego auta, aby przekonać się, gdzie umiejscowiona jest niesprawność.

Instalacja LPG

Samochody z instalacją gazową są bardziej czułe i podatne na falowanie obrotów. Zwłaszcza, jeśli podczas montażu coś poszło nie tak… Do elementów, które mogą nawalić także w benzyniakach, jak przepływomierz czy silniczek krokowy, dochodzi między innymi reduktor gazu. Aby nie uszkodzić przy okazji silnika, jego wyregulowaniem powinien zająć się serwis, dysponujący analizatorem spalin. Jeśli regulacja nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, niezbędna będzie wymiana uszkodzonego reduktora.

Obroty silnika na biegu jałowym falują? Na szczęście sklep Nocar pracuje równo, żebyś mógł cieszyć się bezproblemową jazdą. Poszukaj części zamiennych lub środków konserwujących do swojego auta na nocar.pl!

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstoch.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.