Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) w samochodzie – czy chroni przed smogiem?

Powoli wkraczamy w ten okres w roku, kiedy powietrze wypełnia ciężki, śmierdzący gryzący w oczy smog. Temat tego, czym oddychamy, od października do marca jest wałkowany na wszelkie możliwe sposoby. Niewiele mówi się jednak o tym, że istnieje prosty sposób na to, aby choć minimalnie ochronić się przed smogiem – przynajmniej w czasie jazdy samochodem. Wystarczy regularnie wymieniać filtr kabinowy, niewielką część układu wentylacyjnego każdego auta. Jeśli spędzasz w aucie choćby godzinę dziennie, temat powinien Cię zainteresować!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co to jest filtr kabinowy i jakie funkcje spełnia?
  • Czy filtr kabinowy może chronić przed smogiem?
  • Jaki filtr kabinowy wybrać – zwykły czy węglowy?

W skrócie

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) filtruje i oczyszcza powietrze, które wpada do kabiny samochodu przez wentylację. Standardowe filtry z papierowym lub tekstylnym wkładem są w stanie wychwycić z powietrza drobinki brudu, sadzy i pyłków kwiatowych, zarodniki grzybów i pleśni, a także zawarte w smogu cząsteczki PM10. Produkty z dodatkową warstwą oczyszczającą, wykonaną z węgla aktywnego, wyłapują dodatkowo pyły PM2,5, czyli najmniejsze cząstki smogu, które mogą przedostawać się do krwiobiegu, oraz inne szkodliwe substancje, między innymi dwutlenek siarki, tlenek węgla czy benzol.

Do czego służy filtr kabinowy?

Filtr kabinowy to element szacunkowo nowy w motoryzacji – po raz pierwszy pojawił się w autach około 15 lat temu, gdy do powszechnej produkcji weszły pojazdy z klimatyzacją. Być może właśnie dlatego wielu kierowców nie wie, że w ich samochodach w ogóle coś takiego istnieje. Dopiero gdy szyby zaczynają parować bardziej niż zwykle albo gdy z kratek nawiewu wydobywa się nieprzyjemny zapach (coś jakby stęchlizna?), mechanik uświadamia ich, że winowajcą jest właśnie zapchany filtr kabinowy.

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, odpowiada za filtrowanie i oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny samochodu z zewnątrz. Najczęściej znajduje się w podszybiu, z dojściem od strony komory silnika, lub w schowku po stronie pasażera, więc jego wymiana nie sprawia żadnego problemu. Choć dla porządku musimy dodać, że w niektórych samochodach, np. kilku modelach Forda, zamontowany jest w tunelu środkowym i aby się do niego dostać, trzeba odkręcić pedał gazu.

Każdy filtr kabinowy składa się z co najmniej trzech warstw:

  • podstawowej, zatrzymującej większe cząstki – brud, kurz czy pyłki kwiatów;
  • środkowej, oczyszczającej powietrze z zarodników grzybów i bakterii oraz z drobinek sadzy;
  • dodatkowej, wyłapującej zanieczyszczenia, których wcześniej nie udało się przechwycić.

W najtańszych filtrach kabinowych stosuje się wkłady papierowe, w droższych tekstylne, a w najdroższych i najefektywniejszych – węglowe. I to właśnie te ostatnie są w stanie zatrzymać najmniejsze pyłki, które tworzą smog.

Węglowy filtr kabinowy – podstawowa ochrona przed smogiem

Węglowe filtry kabinowe wyróżniają się dużo większą powierzchnią absorbującą. Ich wkłady pokryte są węglem aktywnym – substancją, która ma zdolność do wiązania cząsteczek na swojej powierzchni. Ta właściwość, w połączeniu z porowatą strukturą (1 g węgla aktywnego odpowiada powierzchnią połowie boiska piłkarskiego!), sprawia, że filtry węglowe skutecznie pochłaniają najmniejsze drobinki zanieczyszczeń. Radzą sobie nie tylko z cząsteczkami stałymi, ale też gazowymi, takimi jak rakotwórczy dwutlenek siarki, benzol czy tlenek węgla. Szacuje się, że wychwytują nawet 99% pyłów zawieszonych PM2,5, czyli najgroźniejszych składników smogu, mogących przedostawać się do krwiobiegu.

Filtr kabinowy – ochrona przed smogiem

Jak często wymieniać filtr kabinowy w samochodzie?

Filtr kabinowy w żaden sposób nie wpływa na pracę silnika, więc kierowcy często traktują go po macoszemu, nawet jeśli wiedzą, że regularna wymiana jest konieczna. Zapchane wkłady mogą jednak przyczyniać się do powstawania nieprzyjemnych zapachów w kabinie, potęgować problem z uciążliwym parowaniem szyb i… nasilać objawy alergii. Dla własnego zdrowia warto więc wymienić filtr kabinowy przynajmniej raz w roku, na przykład przy okazji przeglądu.

Jeśli filtr przeciwpyłkowy ma chronić przed smogiem, należy przeprowadzić dwie wymiany – przed i po sezonie grzewczym, zwłaszcza jeśli mieszkasz na terenach silnie zanieczyszczonych. Koszt jest niewielki. Komfort oddychania czystym powietrzem (choćby przez godzinę dziennie!) – ogromny. Filtry kabinowe, zwykłe i węglowe, znajdziesz na nocar.pl.

Być może zainteresuje Cię również:

Dlaczego włączenie klimatyzacji zimą ma sens?

Klimatyzacja jesienią i zimą – o czym pamiętać?

Źródło zdjęć: shutterstock.com, unsplash.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.