Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Jak bezpiecznie jeździć motocyklem zimą?

Często podczas chłodnych miesięcy basowy warkot motocykla odchodzi do lamusa – słaba przyczepność kół i niskie temperatury, to powody, dla których wiele maszyn zostaje zamknięte na całą zimę w garażu. Mimo gorszych warunków do jazdy w porównaniu z latem, dobra technika jazdy pozwala zminimalizować ryzyko upadku. Wiemy, że niskie temperatury nie powstrzymają najbardziej zapalonych fanów dwóch kółek od ukochanej przejażdżki, dlatego przygotowaliśmy garść porad dotyczących komfortowej i bezpiecznej jazdy na motocyklu zimą!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

    • Jak przygotować motocykl do jazdy zimą?
    • Jak bezpiecznie jeździć na śliskiej nawierzchni?
    • Jak ubrać się do jazdy w niskich temperaturach?

W skrócie

Odpowiednie przygotowania pozwolą bezpiecznie podróżować po drogach motocyklem zimą. Absolutną podstawą jest niższa prędkość – do 60 km/godz., zachowanie większego dystansu między innymi pojazdami na drodze i delikatne wejścia w zakręty. Z uwagi na śliską nawierzchnię warto założyć opony z grubszym bieżnikiem, które zapewniają lepszą przyczepność do podłoża. Zanim wybierzesz się na przejażdżkę, sprawdź poziom naładowania akumulatora i stan płynu chłodzącego oraz nasmaruj łańcuch.

Nie jedź na ogonie innych aut i motocykli. Daj się zauważyć

W okresie zimowym, kiedy nawierzchnia pokryta lodem lub grubszą warstwą śniegu niejednokrotnie płata figle, warto zachować większy odstęp od pozostałych uczestników ruchu drogowego. Bezpieczne wyhamowanie pojazdu zajmuje więcej czasu niż w przypadku suchej jezdni, i do upadku dochodzi łatwiej, zwłaszcza gdy ze zbyt dużą prędkością wchodzisz w zakręt. W razie wywrotki istnieje ryzyko, że motocykl wbije się pod koła jadącego przed lub za Tobą samochodu.

O tej porze roku opony tracą swoją przyczepność, ponieważ nie mają szans wystarczająco rozgrzać się w czasie jazdy, a śliska nawierzchnia dodatkowo utrudnia manewry. Dlatego tak istotne jest zachowanie możliwie jak największej odległości, oraz to, by nie przekraczać prędkości większej niż 60 km/godz. Jeśli przy tej szybkości koła nie są w stanie utrzymać się w pozycji równoległej do krawężnika, to znak, że powinieneś jeszcze zwolnić.

Prószący śnieg i wcześnie zapadający zmrok negatywnie odbijają się na widoczności, dlatego wielu specjalistów zaleca, aby na przejażdżki motorowe zimą ubierać odblaskowe kamizelki. W okresie zimowym zatrzymanie auta trwa dłużej, więc nie warto ryzykować, że kierowca dostrzeże Cię w ostatniej chwili i zabraknie mu czasu na reakcję.

Jak nie zostać zimą na lodzie? Kilka zdań o wychodzeniu z poślizgu

Odpowiednia technika jazdy równoważy uciążliwość wynikającą z nagłych porywów wiatru, śliskiej nawierzchni i śniegu. Ogranicz prędkość szczególnie wtedy, gdy zbliżasz się do zakrętu, i w żadnym razie nie manewruj gwałtownie kierownicy. Skręt wykonuj po jak największym łuku i przy jak najmniejszym przechyleniu motocykla. Zredukuj bieg podczas zjazdu ze wzniesienia, a jeśli wpadniesz w poślizg, nie hamuj znienacka i pozwól motocyklowi jechać, właśnie po to, by w sposób naturalny wytracił prędkość.

Zadbaj o stan techniczny motocyklu

Odpowiednie zabezpieczenie motocykla przygotuje go do bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach. Zimą zrezygnuj ze sportowych opon, a w ich miejsce załóż modele turystyczne lub specjalnie zaprojektowane dla mokrej nawierzchni. Przyczepność odgrywa niezwykle ważną rolę – zwiększysz ją, redukując ciśnienie w kołach z poziomu 2,4 na 1,7.

Ogólne zalecenia wskazują na konieczność smarowania łańcucha przynajmniej raz na 300 km, ale przy założeniu, że nawierzchnia jest czysta i sucha. W zimowych warunkach jego kondycję należy kontrolować częściej i w miarę potrzeb ponownie rozprowadzać substancję smarującą. Do tego celu warto wykorzystać preparaty w sprayu, dzięki któremu smar dotrze w trudno dostępne miejsca.

Staraj się nie obciążać akumulatora akcesoriami podpiętymi do wyjścia USB lub podgrzewaniem manetek, gdyż na mrozie bateria szybciej się wyładowuje, a na krótkich dystansach nie ma szans na odtworzenie wystarczających zasobów energii. Wyładowanie baterii jest najbardziej prawdopodobne w sytuacji, gdy motocyklem dojeżdżasz do pracy – po kilku godzinach spędzonych na zewnętrznym parkingu silnik najprawdopodobniej nie odpali.

Nie bez znaczenia jest także paliwo, jakie wlewasz do baku. Przy tankowaniu Pb95, pojazd będzie bardziej zrywny, przez co łatwiej wpadnie w poślizg. Pb98 w najmniejszym stopniu nie wywiera wpływu na jazdę, dlatego jest bardziej zalecane.

Dla ochrony motocykla przed konsekwencjami upadku, warto umieścić na jego konstrukcji crash pady, czyli specjalne nakładki lub rurki ochronne – tzw. gmole.

Przygotuj kask do jazdy w trudnych warunkach

Kiedy mróz daje się we znaki, nietrudno o zaparowanie wizjera. Zanim przywdziejesz kask i wyciągniesz motocykl z garażu, spryskaj szybkę specjalnym preparatem przeciwdziałającym osadzaniu się pary na jej powierzchni.

Z uwagi na większe ryzyko wywrotki wybierz kask dla endurowców lub kask integralny. Konstrukcja obydwu szczelnie otula głowę i najlepiej chroni przed urazami, a dodatkowo również przed zimnym podmuchem wiatru, dzięki czemu podróż będzie bardziej komfortowa.

Ciepłe ubranie ma ogromne znaczenie

Bezpieczna jazda zimą nie sprowadza się jedynie do kontroli baterii i dodatkowego wyposażenia motocyklu. Jeżdżąc podczas dużych mrozów, warto zabezpieczyć swój organizm na wypadek wychłodzenia, które mogłoby przyczynić się do osłabienia refleksu.

Bielizna termoaktywna o kroju z długimi rękawkami i nogawkami będzie strzałem w dziesiątkę. Zakładając ją pod ubranie wierzchnie, nie narażasz się na doznania chłodu i wilgoci, dzięki czemu łatwiej skoncentrujesz się na prowadzeniu jednośladu.

To, czy wybierzesz kombinezon jedno- lub dwuczęściowy, nie ma znaczenia, ważne są wzmocnienia w miejscach najbardziej narażonych na urazy. O tej porze roku zrezygnuj z ponadczasowej skóry na rzecz odzienia tekstylnego, które pod zewnętrzną warstwą ma wszytą membranę. Dzięki niej skutecznie zabezpieczysz się przed odczuciem przeszywającego chłodu i wiatru.

Zadbaj o ciepło w miejscach narażonych na wychłodzenie

Na szyi lepiej sprawdzi się kołnierz z ochroną przed przewianiem niż kilka warstw szalika, który nie dość, że ogranicza ruchy głową, to przy nieszczęśliwym zbiegu okoliczności może wkręcić się w pędzące z dużą szybkością koło, a cała sytuacja poważnie zagrozić życiu. Aby uchronić głowę przed utratą ciepła i zapobiec wnikaniu zimnego powietrza do płuc, ubierz pod kask kominiarkę z wentylacją w okolicy ust. Nie zapomnij też o ciepłych rękawiczkach, których materiał nie chłonie wilgoci, a zarazem ogrzewa ręce.

Obuwie powinno mieć podeszwy antypoślizgowe i być dopasowane w pięcie. Najlepiej, żeby wewnętrzna membrana wypełniała cały but. Wskazane modele to te o wysokiej cholewce, gdyż nie tylko chronią przed zmiażdżeniem stopy, ale i skręceniem nogi w kostce w razie poślizgnięcia.

I na koniec jeszcze jedna rada. Zmiany pogody zimą bywają drastyczne, więc ilekroć wybierasz się na przejażdżkę, zabierz ze sobą zapasowe ubranie – kiedy temperatura znacznie spadnie, dodatkowa para skarpetek, kalesony czy bluza uratują Ci skórę.

Czy zimą jazda motocyklem ma jakikolwiek sens?

Planując zimową przejażdżkę, sprawdź prognozę pogody. Przy wyjątkowo uciążliwym mrozie lepiej zostać w domu. Słońce ma wyjść zza chmur? W tym wypadku staraj się unikać mostów i estakad, które pokryte śniegiem zmienią się w wyjątkowo śliską pułapkę.

Bez wątpienia jazda zimą na dwóch kołach to doskonały trening umiejętności każdego motocyklisty, dostarczający mnóstwo satysfakcji. Choć wymaga dodatkowego przygotowania, ma swoich fanów.

Jeśli jednak należysz do grupy osób, które podczas chłodnych miesięcy wolą pozostawić motor w garażu, nie musisz całkowicie rezygnować z hobby – wykorzystaj ten czas na pochłanianie wiedzy teoretycznej odnośnie do techniki jazdy. Jeżeli jednak mróz Ci nie straszny, zajrzyj na nocar.pl, gdzie dobierzesz do swojej maszyny niezbędne oświetlenie, preparaty pielęgnacyjne, oleje chłodzące i silnikowe, a także prostownik, który tchnie nowe życie w wyładowaną baterię.

Sprawdź także:

5 porad, jak jeździć motocyklem jesienią

Jazda na motorze jesienią – o czym powinieneś pamiętać?

Sezon dla motocyklistów – sprawdź, co powinieneś skontrolować

Źródło zdjęć: pixabay.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.