Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Jak jeździć autem na gaz zimą? Fakty i mity o LPG

Jazda samochodem na gaz to spora oszczędność – w końcu litr LPG jest niemal dwa razy tańszy niż benzyny. Instalacja gazowa wymaga jednak regularnych przeglądów i serwisu, zwłaszcza przed sezonem zimowym. Ujemne temperatury sprawiają bowiem, że uwidaczniają się usterki, które w ciepłe dni nie dają o sobie znać. Co wobec tego warto skontrolować przed zimą w aucie na gaz i jak nim jeździć, aby oszczędzić silnik? Sprawdź w naszym wpisie!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • O czym należy pamiętać, jeżdżąc autem na gaz zimą?

W skrócie

Jazda samochodem wyposażonym w instalację gazową jest o wiele tańsza niż autem na benzynę czy olej napędowy, ale wymaga wypracowania pewnych nawyków. Przede wszystkim auto na gaz należy zawsze odpalać na benzynie. Ważne jest także utrzymywanie odpowiedniego poziomu paliwa w baku – jazda na wiecznej rezerwie grozi uszkodzeniem pompy paliwa.

Sprawny akumulator to podstawa

Pierwszym elementem, który zaczyna szwankować, gdy nadchodzi ochłodzenie, jest akumulator – i to nie tylko w samochodach z instalacją gazową. Jeśli nagminnie miewasz problemy z porannym rozruchem auta lub bateria ma więcej niż 5 lat (to często przyjmowana granica żywotności akumulatorów), sprawdź jej kondycję. Możesz to zrobić za pomocą prostego miernika. Jeżeli napięcie ładowania wynosi mniej niż 10 V podczas zimnego rozruchu silnika, akumulator nadaje się do wymiany.

Nagminne rozładowywanie się akumulatora w samochodzie na gaz może również oznaczać usterki instalacji elektrycznej, spowodowane zwarciem albo uszkodzeniem izolacji przewodów. Zanim spiszesz baterię na straty, przyjrzyj się elektryce. Do ładowania akumulatora używaj natomiast prostowników wyposażonych w mikroprocesor (np. CTEK MXS 5.0), który automatycznie steruje całym procesem i chroni układ elektryczny przed iskrzeniem czy odwróceniem biegunowości.

Odpalaj samochód na benzynie

W samochodach, które wyposażone są w instalację gazową I i II generacji (bez sterownika i czujnika temperatury w reduktorze), to kierowca decyduje o momencie przełączenia zasilania z benzyny na gaz. Zimą, zwłaszcza w mroźne dni, daj silnikowi nieco więcej czasu na rozgrzanie – uruchamiaj auto na benzynie, a na gaz przełączaj je dopiero wówczas, gdy jednostka napędowa osiągnie równe obroty i odpowiednią temperaturę pracy. W autach z instalacjami gazowymi wyższych generacji zmianą zasilania steruje komputer pokładowy, który wymusza rozruch i początkowe fazy działania na benzynie.

Nie jeździj na rezerwie benzyny

Właściciele samochodów na LPG często wychodzą z założenia, że skoro zainwestowali w instalację gazową, aby oszczędzić na paliwie, mogą ograniczyć częstotliwość tankowania benzyny do minimum. To błędne myślenie – jeżdżenie na wiecznej rezerwie szkodzi silnikowi, więc to, co uda im się zaoszczędzić na stacji benzynowej, wydadzą u mechanika. I to z nawiązką! Jeśli w baku nie znajduje się co najmniej kilka litrów benzyny, pompa paliwa nie jest odpowiednio chłodzona, a to szybko prowadzi do jej awarii. Koszt? Niemały – ceny tego elementu zaczynają się od 500 zł.

Zimą dochodzi do tego jeszcze jeden problem. Niski poziom paliwa sprawia, że na wewnętrznych ściankach zbiornika osadza się woda, która następnie spływa do benzyny. Powoduje to kłopoty z rozruchem silnika oraz jego nierówną pracę na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Jeśli w baku znajduje się mała ilość benzyny, do tego niewykorzystywanej na bieżąco (bo przecież gaz to oszczędność!), w końcu może się okazać, że paliwo w przeważającej większości składa się z wody.

Regularnie wymieniaj filtry

Aby instalacja gazowa w Twoim samochodzie działała bezawaryjnie, regularnie wymieniaj filtry powietrza i filtry gazu fazy płynnej i lotnej. Pierwszy z nich wpływa na przygotowanie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy jest zapchany, nie przepuszcza dostatecznej ilości powietrza, a to wpływa na większe zużycie gazu przy jednoczesnym zmniejszeniu mocy silnika. Filtry fazy płynnej oraz lotnej oczyszczają gaz z zanieczyszczeń, chroniąc wszystkie elementy instalacji gazowej przed uszkodzeniem i przedwczesnym zużyciem.

Sprawdzaj poziom płynu chłodniczego

Chociaż problemy z układem chłodzenia najczęściej zdarzają się latem, właściciele aut z LPG powinni kontrolować jego stan również zimą. Najważniejsza jest regularna weryfikacja poziomu płynu chłodniczego. W samochodach zasilanych gazem wpływa on na proces odparowywania paliwa gazowego w reduktorze-parowniku, który odpowiada za zmianę paliwa z postaci płynnej na lotną. Jeśli w układzie będzie krążyć zbyt mało płynu chłodniczego, reduktor nie zostanie prawidłowo ogrzany, co może prowadzić do kłopotów w zasilaniu silnika i szwankowania takich elementów, jak wtryskiwacze czy świece zapłonowe.

Jazda samochodem z LPG to spora oszczędność. Należy jednak pamiętać o tym, że zasilanie gazem może niekorzystnie wpływać na pracę silnika, zwłaszcza zimą. Akcesoria, które pomogą Ci zadbać o samochód w okresie zimowym, takie jak ładowarki, filtry czy płyny chłodnicze, znajdziesz na nocar.pl.

Być może zainteresuje Cię również:

Jak dbać o samochód z instalacją LPG?

Jaki olej do silnika z instalacją LPG?

Co musisz wiedzieć zanim zainwestujesz w LPG?

Źródło zdjęć:

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.