Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Joanna Marczyk

Jak nie zasnąć za kierownicą?

Zdarza Ci się siadać za kierownicą po ciężkiej nocy lub jeszcze cięższym dniu? Czujesz wtedy rozkojarzenie, senność, spadek koncentracji? Ze zmęczeniem, drogi kierowco, nie ma żartów. Co jednak zrobić, gdy nie ma wyjścia i mimo niewyspania jechać trzeba lub gdy znużenie dopada Cię już w drodze? Na szczęście są na to sposoby!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak pokonać zmęczenie za kierownicą?
  • Jakie urządzenia pomagają podnieść poziom bezpieczeństwa kierowcy?

W skrócie

Nawet do 30% wypadków komunikacyjnych może dochodzić z powodu zmęczenia kierowcy. I, wbrew pozorom, mają one miejsce nie tylko nocą. Znużenie może dopaść Cię o każdej porze, zwłaszcza w długiej trasie. Najlepszym zabezpieczeniem jest oczywiście wyspanie się przed drogą. Jeśli to niemożliwe, możesz skorzystać z któregoś z prostych i popularnych sposobów na rozbudzenie: pomaga otwarcie okna, włączenie muzyki czy napicie się kawy. Pożądane efekty przynosi też przerwa na ćwiczenia fizyczne albo nawet drzemkę. A jeśli nie do końca sobie ufasz, może powinieneś zaopatrzyć się w wideorejestrator?

zmęczenie kierowcy

Przede wszystkim

Jeśli tylko możesz, nie siadaj za kierownicą zmęczony. Nocna zmiana, spotkanie ze znajomymi do późna, a także suta kolacja, po której czujesz się ciężki i senny – to z pewnością nie są Twoi sprzymierzeńcy. Nawet jeśli szczęśliwie po drodze nie przydarzy Ci się nic złego, zdecydowanie nie będziesz dobrze wspominał tej trasy. Prowadzenie samochodu z rozładowaną baterią to ciągła walka z samym sobą i rosnący stres.

Zmęczenie może okazać zabójcze szczególnie w długiej i monotonnej trasie. Jeżeli masz przed sobą jeszcze wiele godzin jazdy, a już czujesz, jak Twoja koncentracja spada i oczy się przymykają, lepiej zrób przerwę i po prostu się prześpij. Jeśli spieszysz się do celu i nie zostało Ci już wiele kilometrów, skorzystaj z któregoś z wymienionych poniżej prostych sposobów, żeby doprowadzić się do stanu, który umożliwi prowadzenie samochodu.

Jeśli często jeździsz nocą, wiesz też, jak przytłumione światło źle wpływa na koncentrację. Dlatego wybierając się w trasę, nie zapomnij o dobrym oświetleniu:

Proste sposoby na zmęczenie kierowcy

Kawa + krótka drzemka

Skutecznym sposobem walki z sennością jest zjechanie na najbliższą stację benzynową, gdzie możesz kupić mocną kawę, a potem zdrzemnąć się kilka-kilkanaście minut. Tak, nie pomyliliśmy się – warto wypić kawę przed drzemką. Dzięki temu kofeina zyskuje czas, aby roznieść się po Twoim organizmie, a Ty po przebudzeniu wskakujesz od razu na wyższe obroty. Zastępstwem dla kawy może być oczywiście napój energetyczny, ale nie polecamy korzystania z tego sposobu zbyt często – energetyki mają kiepski wpływ na zdrowie (od żołądka po układ nerwowy).

Zmiana temperatury

Gdy podróżujesz w ciepłym samochodzie, Twoje ciało odpręża się i rozluźnia. Stajesz się senny i rozkojarzony. Zmiana temperatury może na chwilę Cię rozbudzić i pomóc w skupieniu uwagi. Nie oznacza to jednak, że w chłodzie wcale nie będziesz zasypiał i powinieneś unikać ogrzewania kabiny nawet zimą. Kluczem jest tu zmiana warunków otoczenia, do których ciało się przyzwyczaiło. Możesz więc uruchomić na chwilę klimatyzację lub otworzyć okno. To ostatnie powoduje nie tylko zmianę temperatury w kabinie, ale przede wszystkim wspomaga cyrkulację powietrza. Ten sposób może nie działa zbyt długo, ale przyznasz, że podmuch wiatru prosto w twarz pobudza.

Muzyka

Włączenie radia również na chwilę rozbudza. Jednak słuchana przez dłuższy czas monotonna, spokojna muzyka także może sprawić, że znów poczujesz się senny. Dlatego najlepsza w takim wypadku byłaby płyta z energetycznymi piosenkami, które lubisz na tyle, że możesz śpiewać razem z wokalistą. Śpiew to czynność na tyle automatyczna, że nie musisz poświęcać jej wiele uwagi, a jednocześnie wystarczająco aktywizująca, aby odgonić znużenie.

Rozmowa

Jeszcze lepszym sposobem na rozbudzenie jest rozmowa z pasażerem. Najlepiej na jakiś wciągający, emocjonujący temat. Trzeba przy tym pamiętać o jednym – jeśli nie masz podzielnej uwagi, skupienie się na rozmowie sprawi, że będziesz mniej skoncentrowany na drodze. Plus jest jednak taki, że pasażer będzie mógł monitorować stan Twojego zmęczenia na podstawie zaangażowania w rozmowę.
zmęczenie kierowcy

Ruch

Kiedy czujesz, że dalej nie pojedziesz, zatrzymaj się na moment. Przespaceruj się – łyk świeżego powietrza dobrze Ci zrobi. Możesz przy okazji wykonać parę ćwiczeń rozciągających, skłonów albo krążeń biodrami i ramionami. Pomogą również przysiady, podskoki, a nawet pajacyki. Dotlenisz w ten sposób mózg i rozruszasz ospałe ciało. Proste ćwiczenia, polegające na przykład na świadomym napinaniu i rozluźnianiu różnych partii mięśni czy wypychaniu klatki piersiowej w przód i w tył możesz wykonać, siedząc za kierownicą.

Jedzenie

Tak jak auto potrzebuje energii z akumulatora, żeby w ogóle wystartować, tak i kierowca powinien zadbać o źródło ładowania dla siebie. Dlatego wybierając się w długą trasę, zaplanuj czas na postoje i posiłki. Chociaż ciało kierowcy nie porusza się podczas jazdy zbyt intensywnie, jego mózg nieustannie pracuje i potrzebuje konkretnej dawki energii. Na chwilę wystarcza mu prosty cukier, zawarty w batoniku czy bananie. Jednak w czasie wielogodzinnej podróży powinieneś dostarczyć mu solidne, pełnowartościowe danie. Tylko bez przesady – żeby nie zapragnął poobiedniej drzemki!

Wideorejestrator

Czy są akcesoria, które pomagają uniknąć niebezpiecznych sytuacji wynikających ze zmęczenia? Tak! Firma Philips stworzyła wideorejestratory z funkcją monitorowania oznak znużenia. Informują one kierowcę za pomocą ostrzeżenia wizualnego i dźwiękowego o konieczności odpoczynku. Tego typu urządzenia służą przede wszystkim do nagrywania zdarzeń drogowych i w razie konieczności – poświadczania w postępowaniu dotyczącym wypadku.

Od Twojej formy na drodze zależy nie tylko Twoje bezpieczeństwo. Jeśli nie możesz liczyć na zmiennika za kierownicą, zadbaj przynajmniej o siebie! Tymczasem nam pozwól zadbać o Twoje auto: na nocar.pl znajdziesz wszystko, co potrzebne do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Oprócz wypoczętego kierowcy. O tym musisz pamiętać sam.

Źródło zdjęć: nocar.pl, stocksnap.io

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.