Jak poprawnie ustawić światła mijania i drogowe w samochodzie?

O bezpieczeństwie za kierownicą i na drodze, zarówno z perspektywy kierującego pojazdem, pasażera, jak i pieszych oraz innych użytkowników ruchu, decyduje wiele czynników. Niektóre z nich są niezależne od nas, jak na przykład warunki atmosferyczne. Nad większością jednak możemy zapanować, sprawiając, że jazda samochodem będzie bezpieczna dla nas samych oraz innych współtowarzyszy zdarzeń na drodze. Czynnikiem takim jest właściwe ustawienie oświetlenia samochodowego, świateł mijania i drogowych.


Poprawnie ustawione światła samochodowe nie oślepiają innych kierowców oraz pieszych, a Tobie zapewniają bezpieczną i wystarczającą widoczność na drodze. Źle wyregulowane światła mijania i drogowe mogą, zakładając najgorszy scenariusz, doprowadzić do wypadku. Sprawdzenie ustawienia przedniego oświetlenia samochodu jest jednym z punktów przeglądu technicznego pojazdu. Gdy nie jesteśmy jednak pewni, czy światła są właściwie wyregulowane i gdy na drodze inni kierowcy mrugają nam światłami, a my sami mamy ograniczoną widoczność lub oświetlamy zagłówek auta jadącego przed nami, możemy samodzielnie sprawdzić ustawienie naszego samochodowego oświetlenia.
640px-FogRoad

Przygotowanie otoczenia

Do samodzielnego zbadania poprawnego ustawienia oświetlenia w samochodzie należy wybrać płaski, równy teren zakończony równą, pionową płaszczyzną, np. ścianą budynku, która odbije światła naszego pojazdu. Dobrym miejscem jest chociażby równy dojazd do garażu. Pomiaru dokonujemy w porze wieczornej, tak aby wiązka światła oraz granica światła i cienia były dobrze widoczne.

Przygotowanie samochodu

Podczas sprawdzania ustawienia świateł pojazd powinien stać na równej nawierzchni, nieobciążony. Dlatego z samochodu należy wyciągnąć wszelkie bagaże. Na przednim siedzeniu powinien znajdować się tylko kierowca. Najlepiej, aby zbiornik z paliwem był napełniony, ciśnienie w oponach odpowiednio wyregulowane, a korektor regulacji świateł ustawiony na pozycji zerowej. Samochód ustawiamy prostopadle do pionowej płaszczyzny. Optymalną odległością jest odległość 10 metrów, wówczas granica światła i cienia jest najwyraźniejsza.

Samodzielne sprawdzenie ustawienia świateł

Pierwszą czynnością jest zaznaczenie na ścianie krzyżykami punktów odpowiadających środkom reflektorów. W tym przypadku można podjechać jak najbliżej ściany. Następnie za pomocą poziomicy, 5 cm poniżej obu punktów, rysujemy poziomą linię, a po jej zaznaczeniu cofamy się pojazdem na odległość 10 metrów. Linia cienia rzucanego przez światła powinna pokrywać się z linią wyznaczoną na ścianie. Miejmy na uwadze to, że nasz reflektor świateł mijania w systemie europejskim jest niesymetryczny, ma wyraźną granicę światła i cienia, doświetla nam bardziej prawą stronę drogi. Jeśli jest zachowana asymetria, a trójkąt padania światła wyraźnie widoczny, to ogólnie możemy przyjąć, że światło jest dobrze ustawione. Niemniej jednak zalecamy, aby co jakiś czas odwiedzić specjalistyczną stację kontroli pojazdów w celu fachowego ustawienia oświetlenia. Stacje takie mają nie tylko właściwe narzędzia regulujące, ale także równe, odpowiednio wypoziomowane powierzchnie zapewniające właściwy odczyt takiej regulacji.
6624928717_f27d7e6e87_z

Ręczna regulacja świateł

Samochody, niewyposażone w reflektory z automatycznym poziomowaniem oświetlenia, posiadają specjalne pokrętło do ustawienia świateł znajdujące się po lewej stronie deski rozdzielczej. Najczęściej mamy do czynienia z 3-4-stopniową regulacją. Poziom „0” dotyczy auta nieobciążonego innym ciężarem jak tylko ciężarem kierowcy i ewentualnie pasażera na przednim siedzeniu. Pozycja „1” ustawiana jest w sytuacji, gdy poza kierowcą w samochodzie znajdują się 3-4 inne osoby, bagażnik natomiast pozostaje pusty. Poziom „2” to w pełni obciążony pojazd, zarówno pasażerami, jak i bagażami. Pozycja „3” to z kolei brak pasażerów, ale pełny bagażnik. Wiadomo, że w takiej sytuacji przód pojazdu podnosi się mocno do góry i oświetlenie wymaga sporej regulacji.

Systematyczne sprawdzanie

Sprawdzanie ustawienia świateł samochodowych powinno odbywać się każdorazowo po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, obowiązkowo przed okresem jesienno-zimowym, gdy na zewnątrz szybko zapada zmrok. To właśnie często podczas zimy na nierównych nawierzchniach światła samoistnie się rozregulowują. Innymi przyczynami źle ustawionego oświetlenia samochodowego są uszkodzone reflektory czy nieprawidłowo włożone żarówki. Pamiętajmy, aby wyregulować światła po każdej wymianie żarówki i reflektora, a nawet po drobnej stłuczce. Ważną kwestią jest również czystość kloszy lamp. Dbajmy o nią głównie w zimie, a do ściągania lodu z kloszy lepiej używajmy odmrażaczy, a nie skrobaczek. Słabe żarówki wymieniajmy. Nie ma sensu męczyć wzroku. Dobre żarówki, np. firmy Osram albo Philips, takie jak H7 Night Breaker, Philips H7 czy Tungsram H7, mogą ogromnie poprawić jakość oświetlenia drogi przed naszym samochodem. Pamiętaj, by właściwie dobrać żarówki do świateł mijania do swoich reflektorów! Sprawdź w instrukcji. Najczęściej występują typy - H7, H4 i H1.

A czy Wy samodzielnie sprawdzacie ustawienie samochodowych świateł? Czy wolicie powierzyć to zadanie stacjom kontroli pojazdów?

Szukając porad motoryzacyjnych, zajrzyjcie na naszego bloga - TUTAJ. Znajdziecie tam mnóstwo informacji, które pomogą Wam w niejednym samochodowym dylemacie. Ponadto zapraszamy na nasz sklep internetowy - NOCAR.pl, staramy się dostarczać kompleksowy asortyment dla każdego miłośnika aut i nie tylko.

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.