Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Aleksandra Żukowska

Jak przygotować ogłoszenie o sprzedaży auta i gdzie je zamieścić?

Kartka „SPRZEDAM” na oknie postawionego na parkingu samochodu, poczta pantoflowa wśród znajomych czy internetowy serwis ogłoszeniowy? A może wszystko na raz? Sposobów wystawienia auta na sprzedaż jest wiele. Niektóre są bardziej skuteczne, inne mniej. Najistotniejsze jest jednak samo ogłoszenie. Jak je przygotować, aby zwiększyć szanse na szybką i udaną transakcję oraz który kanał informacji wybrać? Sprawdź!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak przygotować ogłoszenie o sprzedaży auta?
  • Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu?
  • Gdzie zamieszczać ogłoszenia o sprzedaży auta?

W skrócie

Skuteczne ogłoszenie o sprzedaży samochodu powinno zawierać rzetelne informacje o pojeździe oraz wyraźne, oddające faktyczny stan auta i pozbawione upiększających efektów zdjęcia. Największe szanse na powodzenie mają oferty zamieszczane na platformach ogłoszeniowych i portalach społecznościowych. Przy sprzedaży samochodu liczy się szczerość, cierpliwość i odpowiednie przygotowanie samochodu.

Treść ogłoszenia – rzeczowa, obiektywna i napisana prostym językiem

Osoby szukające samochodu w Internecie są wyczulone na długie, szczegółowe i emocjonalne opisy z podrasowanymi zdjęciami. Takie ogłoszenia zazwyczaj wystawiają handlarze liczący na duży zysk, a ich treść rzadko kiedy pokrywa się z prawdą. Pisząc ofertę sprzedaży auta, skup się na konkretach – podaj jak najwięcej istotnych informacji, natomiast unikaj oklepanych tekstów typu „starsza pani jeździła nim tylko do kościoła” – w to nikt Ci nie uwierzy.

Jeśli korzystasz z internetowych portali ogłoszeniowych, masz nieco ułatwione zadanie. Podczas wystawiania oferty sprzedaży samochodu, pokażą Ci się gotowe pola do wypełnienia – dzięki temu szybciej uzupełnisz niezbędne informacje i o niczym nie zapomnisz.

Dane, które muszą znaleźć się w ogłoszeniu sprzedaży samochodu:

  • model pojazdu;
  • rok produkcji;
  • rok pierwszej rejestracji (lub pierwszej rejestracji w danym kraju);
  • pojemność i moc silnika;
  • rodzaj paliwa – benzyna / Diesel / LPG / CNG i hybryda / elektryczny;
  • przebieg;
  • typ nadwozia – cabriolet / sedan / coupe / pickup / hatchback / combi;
  • kolor;
  • stan techniczny – uszkodzony / nieuszkodzony;
  • rodzaj skrzyni biegów – automatyczna / manualna;
  • kraj pochodzenia;
  • umiejscowienie kierownicy – po prawej / po lewej;
  • sprzedawca – osoba prywatna / firma;
  • cena;
  • numer telefonu do sprzedającego.

W formularzu znajdziesz też miejsce na krótki opis. Warto w nim zawrzeć informacje o:

  • wersji i szczegółach wyposażenia – obecności m.in.: klimatyzacji, haka holowniczego, wspomagania kierownicy, elektrycznego sterowania szybami, podgrzewanych fotelach czy poduszkach powietrznych;
  • przebytych naprawach;
  • stanie hamulców, zawieszenia, rozrządu czy skrzyni biegów;
  • posiadaniu oryginalnej dokumentacji pojazdu;
  • tym, czy auto było garażowane;
  • ewentualnych usterkach podzespołów;
  • niepokojących dźwiękach podczas pracy silnika;
  • ewentualnym zalaniu;
  • udziale w kolizji lub wypadku;
  • rodzaju, roczniku i stanie opon;
  • ilości poprzednich właścicieli.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto wypisać w anonsie wady samochodu, to odpowiedź jest prosta – warto. I nie chodzi tu nawet o późniejszą czystość Twojego sumienia, ale przede wszystkim o oszczędność czasu obu zainteresowanych stron. Osoby znające się na motoryzacji już po pierwszych oględzinach czy jeździe próbnej zorientują się, że opis auta nie był zgodny z prawdą. Celowe zatajenie kosztownych wad uprawnia kupującego do ubiegania się o odszkodowanie.

Na końcu warto dodać, że równie ważne, jak sama treść ogłoszenia jest jej właściwe formatowanie. Dużo czytelniejsza dla przeglądającego jest wypunktowana lista niż długi, jednolity tekst, z którego trudno wychwycić interesujące go szczegóły.

Zdjęcia – ile, jakie i czy w ogóle warto dodawać?

Warto! Fotografie uatrakcyjniają ofertę i nie jest to żadne odkrycie. Ogłoszenia, które zawierają jedynie opis, są przez większość szukających auta omijane szerokim łukiem. Bardzo często to właśnie zdjęcia decydują o tym, czy zainteresowana osoba w ogóle zacznie czytać to, co napisane jest w ofercie. Ważna jest nie tylko jakość i szczegółowość fotografii, ale także ich liczba. Trudno atrakcyjnie zaprezentować pojazd na dwóch zdjęciach, ale łatwo znudzić przeglądającego, jeśli jest ich ponad dziesięć. Dlatego znajdź złoty środek – zrób fotkę auta z każdej strony, dwa do trzech – kabiny i po jednym komory silnika oraz opon. Jeśli samochód posiada unikatowe elementy wyposażenia lub (co gorsza) widoczne wady, pokaż je w ogłoszeniu – zainteresowani z pewnością to docenią.

Właściwie przygotowany do zdjęć samochód powinien być umyty z zewnątrz i odkurzony w środku – wtedy będzie się prezentował znacznie lepiej. Zwróć uwagę również na pogodę, porę dnia i scenerię, w jakiej będziesz fotografował swoje cacko – tło powinno być neutralne tak, aby nic nie rozpraszało uwagi przeglądającego ofertę. Unikaj filtrów upiększających i ujęć po zmroku – nawet jeśli samochód będzie w doskonałym stanie i idealnie oświetlony, chętni mogą podejrzewać, że próbujesz ukryć jakieś mankamenty karoserii.

Gdzie wystawiać?

Któż z nas nie widział na parkingu samochodu z przyklejoną do szyby kartką „SPRZEDAM”? To dość powszechny i tani sposób anonsowania chęci pozbycia się auta, lecz nie do końca skuteczny. Po pierwsze trafia do bardzo wąskiego grona zainteresowanych, a po drugie na kartce formatu A4 zmieści się niewiele informacji na temat pojazdu. Już bardziej owocne jest popytanie znajomych, czy nie słyszeli o osobie szukającej auta.

Innym kanałem ogłoszeniowym są, zyskujące na popularności, portale społecznościowe. Jeśli wystawisz post z ofertą na prywatną tablicę, zobaczą go wszyscy Twoi znajomi. Gdy choć jeden z nich udostępni go dalej, grono ewentualnych zainteresowanych znacznie się powiększy. Możesz też dołączyć do specjalnych grup z ogłoszeniami z Twojej okolicy – zaletą portali społecznościowych jest bezpośredni, zazwyczaj pisemny, kontakt z potencjalnymi kupcami.

Ludzie chętniej reagują na anonse „z polecenia”, dlatego auta w dobrym stanie i atrakcyjnej cenie, często nawet nie docierają na portale internetowe. No właśnie – „auta w dobrym stanie”. A co jeśli pojazd jest w nienajlepszej kondycji, a Ty chcesz się go jak najszybciej pozbyć, by nie dopłacać do jego ratowania? Wtedy lepiej unikać sprzedaży znajomym, chyba że są oni świadomi wszystkich wad pojazdu i nie będą wobec Ciebie roszczeniowi, gdy okaże się, że po paru tygodniach użytkowania jest w nim do naprawy więcej, niż się spodziewali. W Internecie sprzedają się samochody w różnym stanie, nawet całkowicie niesprawne. Czasem ludzie szukają gorszego auta w niższej cenie, by jeździć nim kilka kilometrów do pracy, wykorzystać z niego sprawne części lub podreperować go na własną rękę, dlatego nie bój się mówienia wprost o usterkach wystawianego pojazdu.

Nie taki diabeł straszny...

W sieci znajdziesz wiele darmowych portali ogłoszeniowych, na których w łatwy i szybki sposób wystawisz swoją ofertę. Niektóre duże sewisy pobierają opłaty za możliwość wystawienia anonsu, ale w zamian oferują szersze grono odbiorców i pomoc przy późniejszych formalnościach. Wybierz najwygodniejszy dla siebie sposób i cierpliwie czekaj na telefon od zainteresowanych.

Wystawienie auta na sprzedaż nie jest niczym trudnym, ale napisanie ogłoszenia w taki sposób, by zwróciło uwagę potencjalnych kupców, wymaga nieco wiedzy, czasu i zaangażowania. Zwiększ szanse na szybką transakcję, przygotowując wcześniej swój samochód – posprzątaj kabinę, wypoleruj karoserię i wymień elementy, które nie kosztują wiele, a mogą znacznie podnieść wartość sprzedawanego pojazdu. Wszelkie niezbędne produkty do pielęgnacji i naprawy auta znajdziesz na nocar.pl.

Sprawdź także:
Jak wycenić używany samochód przed sprzedażą?
8 kosmetyków, dzięki którym przygotujesz auto do sprzedaży
Zakup używanego samochodu – od osoby prywatnej, na giełdzie, w komisie?

Źródło zdjęć: shutterstock.com.

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.