Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Jak sprawdzić rozrusznik w samochodzie?

Choć jest niewielki i niepozorny, rozrusznik samochodowy to potężne urządzenie, które odpowiada za uruchomienie silnika. Z racji tego, że w czasie normalnej eksploatacji pojazdu wielokrotnie bywa on poddawany dużym obciążeniom, w końcu może ulec awarii. W poniższym wpisie dowiesz się, jak sprawdzić rozrusznik i kontrolować stan jego zużycia, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Za co odpowiada rozrusznik samochodowy?
  • Jakie są standardowe awarie rozrusznika, z którymi możesz się spotkać?
  • Na czym polega diagnostyka rozrusznika samochodowego?

W skrócie

Jeśli nigdy nie zastanawiałeś się nad tym, jak ważnym elementem auta jest rozrusznik, to czas nadrobić zaległości. Bez niego niemożliwe staje się odpalenie silnika, zatem warto poznać kilka faktów na jego temat. W tym artykule dowiesz się m.in. jakie są często spotykane awarie rozrusznika oraz w jaki sposób przeprowadza się jego diagnostykę.

Jaką funkcję pełni rozrusznik samochodowy?

Rozrusznik samochodowy to właściwie niewielki silnik elektryczny, który przy przekręceniu kluczyka w stacyjce zaczyna wielokrotnie obracać wałem korbowym silnika spalinowego w celu odpalenia pojazdu. Pobierany jest przy tym prąd pochodzący z akumulatora (o wartości od 200 do 600 A), dlatego musi być on sprawny i odpowiednio naładowany. Rozrusznik w aucie jest więc niezbędnym elementem, gdyż spalinowe silniki nie są w stanie same ruszyć z miejsca. W ramach ciekawostki warto dodać, że początki motoryzacji nie były dla kierowców łaskawe pod tym względem – zamiast rozrusznika musieli oni wykorzystywać… ręczne korby, którymi mechanicznie napędzano wał korbowy. Nie był to proces łatwy ani przyjemny.

Awarie rozrusznika w aucie – na co musisz zwrócić uwagę?

Najczęściej spotykane awarie rozrusznika samochodowego dzielą się na dwie kategorie – mechaniczne oraz elektryczne. Odpowiednio szybkie zdiagnozowanie usterki nie należy niestety do najprostszych zadań, bo choć większość symptomów da się odczuć w trakcie uruchamiania silnika, tak niektóre mogą pojawić się w nieoczekiwanym momencie i bez żadnego ostrzeżenia, wprowadzając kompletną dezorientację. Oto kilka z najczęściej występujących awarii układu rozrusznikowego, z którymi możesz się spotkać.

Brak reakcji rozrusznika przy próbach odpalenia silnika

W tym przypadku awaria rozrusznika nie zawsze jest trafną interpretacją, a przyczyn takiego stanu rzeczy należy się dopatrywać przede wszystkim w rozładowanym akumulatorze (szczególnie, gdy po przekręceniu kluczyka w stacyjce zapalają się i gasną kontrolki na desce rozdzielczej). Jeśli jednak nasz akumulator nie ma sobie nic do zarzucenia, powodem może być uszkodzony przekaźnik rozrusznika (może się to też wiązać z uszkodzeniem stacyjki bądź jej przewodu) lub usterka uzwojeń wyłącznika elektromagnetycznego.

Brak reakcji rozrusznika przy próbach odpalenia samochodu, ze słyszalnym metalicznym odgłosem

Taki pojedynczy dźwięk lub ich seria także mogą wskazywać na rozładowanie akumulatora, niemniej bardziej prawdopodobnym winowajcą jest jednak rozrusznik, a mówiąc ściślej elektromagnes (przyczyną puknięć, które słyszymy, jest zębnik uderzający o wieniec koła zamachowego). Źródłem awarii mogą być w tym przypadku źle działające styki włącznika elektromagnetycznego, które nie domykają układu elektrycznego. Jak sprawdzić elektromagnes rozrusznika? Otóż wystarczy przeprowadzić proste doświadczenie i sprowokować zwarcie, zbliżając do siebie dwa niewielkie metalowe przedmioty, np. śruby.

Rozrusznik działa, lecz nie obraca wałem korbowym

W takich sytuacjach wyraźnie słyszymy pracujący rozrusznik, jednak silnik się nie zapala. Przyczyną może być niedziałający mechanizm sprzęgający lub uszkodzone widełki, które odpowiadają za połączenie układu sprzęgającego z wieńcem koła zamachowego.

Rozrusznik wydaje głośne dźwięki

Tu z kolei rozrusznik łączy się z wieńcem koła zamachowego, jednak nie wprowadza go w obroty (da się przy tym usłyszeć wyraźne turkotanie). Może to wynikać z uszkodzonych lub zużytych zębów w zespole sprzęgającym bądź w kole zamachowym.

Rozrusznik nie może się wyłączyć

To nieco rzadszy rodzaj awarii, która objawia się nieprzerwaną pracą układu rozruchowego, pomimo przekręcenia kluczyka w stacyjce z pozycji II na III. Przyczyną jest najczęściej blokujący się zębnik układu sprzęgającego na wieńcu zębatym koła zamachowego.

Sprawdzanie rozrusznika w warsztacie mechanicznym

Jak sprawdzić rozrusznik samochodowy? Podstawowa i zaawansowana diagnostyka

Sprawdzenie rozrusznika i stanu technicznego całości układu rozruchowego odbywa się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą, podstawową metodą jest badanie wykonywane w samochodzie podczas odpalania silnika. Są to czynności przeprowadzane na samym początku w celu wstępnego scharakteryzowania awarii. Zaliczają się do nich badania zewnętrzne, pomiar napięcia i jego spadki czy też sprawdzenie ciągłości obwodu rozruchowego. Druga część badań odbywa się na stanowisku laboratoryjnym, gdzie szczegółowo sprawdzane są poszczególne parametry rozrusznika, m.in. stan szczotek i komutatora, jakość izolacji przewodów, możliwość wystąpienia zwarcia uzwojeń, pomiar rezystancji uzwojeń wyłącznika i wiele innych.

 

Od prawidłowo działającego rozrusznika zależy, czy w ogóle uda nam się odpalić samochód. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie jego stanu technicznego i, jeśli to konieczne, przeprowadzanie regularnych napraw. Jeśli szukasz nowego rozrusznika do swojego samochodu, sprawdź ofertę dostępną w sklepie nocar.pl!

Być może zainteresuje Cię również:

Alternator – działanie i objawy awarii

Nie pchaj, bo popsujesz! Dlaczego współczesne samochody nie lubią odpalania na pych?

Bendiks – „dynks”, który łączy rozrusznik z silnikiem. Jak objawia się jego awaria?

Autor tekstu: Szymon Anioł

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.