Paulina Tomasik

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Idzie jesień. Aby pierwszy poranny przymrozek nie sprawił Ci przykrej niespodzianki i nie unieruchomił na podjeździe Twojego samochodu, już teraz przyjrzyj się akumulatorowi. Jak sprawdzić jego stan? Jak rozpoznać, czy nadaje się do wymiany? Podsuwamy kilka wskazówek, dzięki którym określisz sprawność akumulatora i unikniesz nerwowego rozpoczęcia dnia, gdy nadejdą mrozy.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak sprawdzić, czy akumulator nadaje się do wymiany?
  • Jak uzupełnić poziom elektrolitu w akumulatorze?
  • Jakie napięcie akumulatora jest prawidłowe?
  • Jak dbać o akumulator?

TL;DR

Kondycję akumulatora sprawdzisz przy pomocy areometru, mierząc gęstość elektrolitu. Optymalna wartość to 1,28 g/cm3 – jeśli spadnie poniżej 1,1 g/m3, bateria zazwyczaj nadaje się do wymiany. Wykorzystując prosty miernik, możesz też zmierzyć napięcie spoczynkowe i napięcie ładowania.

Zanim wymienisz akumulator, sprawdź jego stan

Akumulator często jest traktowany przez kierowców po macoszemu. Dopóki nie odmówi posłuszeństwa, nie zwracają na niego uwagi. Nawet podczas corocznych kontroli technicznych auta nie kontroluje się jego sprawności – specjaliści stacji diagnostycznych nie przyglądają się bowiem zbyt wnikliwie układowi zasilania. Jedni kierowcy wymieniają więc akumulatory dopiero wtedy, gdy ciągłe doładowywanie nie przynosi rezultatów, inni – po upływie 5 lat, często przyjmowanych jako granica ich żywotności. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, zanim zdecydujesz się na wymianę baterii, sprawdź jej stan. Niekiedy problemy z ładowaniem wynikają z wadliwego działania innych elementów samochodu.

Akumulator – sprawdzanie stanu

Skontroluj poziom elektrolitu

Jeśli dysponujesz akumulatorem obsługowym, jego diagnostykę rozpocznij od kontroli poziomu elektrolitu. Okręć korki wszystkich cel (w niektórych modelach można to zrobić za pomocą monety) i sprawdź, czy płytki czynne wewnątrz nie zostały odsłonięte. Jeżeli ilość elektrolitu jest zbyt niska, uzupełnij ją wodą destylowaną lub demineralizowaną.

Dlaczego to ważne? Roztwór ten przewodzi prąd pomiędzy płytami akumulatora. W czasie eksploatacji zawarta w nim woda powoli odparowuje (zwłaszcza w bateriach obsługowych; modele bezobsługowe wyposażone są w mechanizmy zapobiegające temu procesowi). Kiedy poziom elektrolitu za bardzo się obniża, owe płytki ulegają odsłonięciu, a następnie stopniowemu niszczeniu.

Uzupełniając poziom elektrolitu, zachowaj ostrożność – wszelkie zanieczyszczenia, które dostaną się do roztworu, przyspieszą zużywanie się baterii. Podczas dolewania wody destylowanej lub demineralizowanej nie przekraczaj znaku MAX na obudowie. Jeśli go nie ma, nalej tyle wody, aby poziom elektrolitu sięgał ok. 1 cm ponad płytki.

Zmierz stan naładowania

Elektrolit powie Ci również co nieco o stanie naładowania akumulatora. Przy pomocy areometru możesz sprawdzić gęstość roztworu. Wartość optymalna to 1,28 g/cm3. Jeśli spada poniżej 1,25 g/cm3, baterię należy doładować, a jeśli poniżej 1,15 g/cm3 – istnieje ryzyko, że akumulator ulegnie zasiarczeniu i trwałemu uszkodzeniu.

Aby sprawdzić aktualny poziom naładowania, możesz też wykorzystać prosty miernik, dzięki któremu określisz napięcie spoczynkowe. Pomiaru należy dokonać po całonocnym postoju, przed włożeniem kluczyka do stacyjki i przed uruchomieniem silnika. Wynik mniejszy niż 12,4 V oznacza, że akumulator wymaga doładowania. Przy okazji sprawdź też napięcie ładowania po włączeniu silnika – powinno mieścić się w granicy 13,8–14,8 V. Mniejsza wartość wskazuje na usterki układu ładowania. Napięcie niższe niż 10 V podczas zimnego rozruchu świadczy natomiast o zużyciu akumulatora.

Do ładowania akumulatora używaj prostowników wysokiej jakości. Najlepiej sprawdzają się modele wyposażone w mikroprocesory (np. CTEK MXS), które w sposób automatyczny sterują całym procesem, chroniąc elementy układu elektrycznego przed uszkodzeniem.

Ładowarka CTEK

Jak przedłużyć żywotność akumulatora?

Gwarantowana przez producentów żywotność akumulatorów jest wyższa niż wspomniane wyżej 5 lat. Bateria posłuży Ci dłużej, jeśli odpowiednio o nią zadbasz. Regularnie kontroluj więc poziom elektrolitu, a także czystość klem – kiedy są zaśniedziałe, przepływ prądu z akumulatora bywa zakłócany. Nie dopuszczaj także do całkowitego rozładowania baterii, które skraca jej żywotność, zasiarczając ogniwa. Staraj się nie parkować na pochyłym podłożu – pozostawianie samochodu na stromym podjeździe sprawia, że akumulator znajduje się w niewłaściwej pozycji, co zaburza jego działanie. Aby nie obciążać baterii nadmiernie, wszelkie odbiorniki elektryczne – m.in. światła, wentylację czy radio – włączaj dopiero po uruchomieniu silnika, a przed wyjściem z samochodu sprawdzaj, czy są wyłączone.

 

Mawia się, że akumulator to serce samochodu. Jeśli chcesz uniknąć zimowych problemów z porannym rozruchem, sprawdź jego stan jeszcze przed nadejściem jesieni i pierwszych przymrozków.

Akumulator nadaje się do wymiany? Zajrzyj na nocar.pl – znajdziesz u nas akumulatory i ładowarki do akumulatorów sprawdzonych producentów.

Więcej o układzie ładowania przeczytasz na naszym blogu:

Nocar poleca: prostownik CTEK MXS 5.0 – dlaczego warto go mieć?

Alternator – działanie i objawy awarii

Kontrolka ładowania świeci lub miga – dlaczego?

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.