Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Jak zamontować moduł świateł do jazdy dziennej LEDriving?

Światła do jazdy dziennej LEDriving od Osram mogą być stosowane zamiennie ze światłami mijania przy dobrej widoczności za dnia. W porównaniu z halogenami charakteryzują się imponującą trwałością, na którą producent udziela kilkuletniej gwarancji. Ponieważ zużywają znacznie mniej energii, przynoszą oszczędności nie tylko na zużyciu akumulatora, ale i paliwa. Dowiedz się, jak prawidłowo zainstalować moduł LEDriving i zapomnij o częstej wymianie żarówek

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Dlaczego warto zamontować światła do jazdy dziennej LEDriving?
  • Jak zamontować światła LEDriving?
  • Jaki moduł świateł do jazdy dziennej LEDriving wybrać?

W skrócie

Od 7.02.2011 światła do jazdy dziennej są obowiązkowo instalowane w samochodach, zanim te zjadą z linii produkcyjnej. Jeśli Twoje auto jest starsze, a zależy Ci na mniejszym zużyciu halogenów w światłach mijania, możesz zamontować moduł LEDriving od Osram. Dzięki niemu zmniejszy się zużycie energii i paliwa, mniej obciążony będzie alternator i akumulator, a okres wymiany żarówek wydłuży się do 6 lat. Montaż tego typu oświetlenia polega na wkręceniu specjalnych uchwytów w dolnym wlocie silnika i osadzeniu świateł w kratce maskującej. Aby sprawnie poprowadzić kable modułu i podpiąć je do akumulatora, zdejmij utrudniające to zadanie części, takie jak osłona akumulatora czy osłony wycieraczek.

Dlaczego warto korzystać ze świateł do jazdy dziennej LEDriving od Osram?

Polskie prawo już od ponad dekady nakazuje kierowcom jazdę z włączonymi przez całą dobę światłami mijania. Jednak dopuszcza w zamian korzystanie ze świateł do jazdy dziennej. Warunkiem jest dobra widoczność – brak smogu, opadów, mgły, znacznego zachmurzenia czy zacienienia. Ten rodzaj świateł nie został wyprodukowany, aby oświetlać drogę przed autem, ale by Twój samochód był lepiej widoczny dla innych, dlatego doskonale spisuje się, gdy nie ma potrzeby korzystania z mocnego strumienia światła.

Montaż modułu świateł LEDriving możesz przeprowadzić w samochodach, które go nie mają fabrycznie, bo zjechały z taśmy przed 7.02.2011, czyli zanim reflektory do jazdy dziennej zaczęły być obowiązkowo instalowane w autach. Korzyścią z tego rozwiązania są oszczędności – w porównaniu z użyciem żarówek halogenowych, które zasilają światła mijania, zużywają o 80% mniej energii. A im mniej prądu przechodzi przez żarówki, tym bardziej wydłuża się ich żywotność. Dlatego światła ledowe, zgodnie z zapewnieniami producenta, mogą Ci służyć aż przez 6 lat. Niski pobór energii oznacza też niewielkie obciążenie alternatora i akumulatora oraz oszczędności na paliwie.

jak zamontować światła LEDriving

Jak zamontować moduł świateł do jazdy dziennej LEDriving od Osram?

Zakupiłeś już moduł świateł LEDriving? Podpowiemy Ci, jak prawidłowo go zainstalować. Jeśli dobrze się przygotujesz, cały proces przebiegnie sprawniej. Dlatego na początek przygotuj niezbędne narzędzia, takie jak wiertarka z cienkim wiertłem, wysuwany tapicerski nożyk, klucz ósemkę i dziesiątkę, szczypce oraz śrubokręt.

Pomiary

Kiedy już wszystko masz pod ręką, musisz ustalić, w którym dokładnie miejscu przeprowadzisz instalację. Starannie je dobierz – zgodnie z przepisami prawa światła należy zamontować przynajmniej 25 cm nad jezdnią (ale nie wyżej niż 150 cm nad nią), a między nimi pozostawić minimum 60 cm odstępu. Od krawędzi auta powinny być odsunięte o 40 cm. Gdy wykonasz stosowne pomiary, prawdopodobnie okaże się, że to dolny wlot powietrza do silnika będzie najwygodniejszym miejscem do montażu. Upewnij się przy tym, że z tyłu jest wystarczająco dużo przestrzeni na przeprowadzenie kabli.

Otwory

Aby osadzić uchwyt do ledów w kratce maskującej dolny wlot powietrza do silnika, zdejmij maskownicę, a następnie w starannie odmierzonym miejscu zaznacz obrys świateł i wytnij zbędne fragmenty kratek. Ściągnij również dolną osłonę silnika.

Przyłóż uchwyty na próbę do zderzaka i zaznacz ich krańcowe położenia i środek świateł na zderzaku – najlepiej na naklejonej wcześniej taśmie papierowej – a następnie dokładnie je obrysuj i zrób otwory wiertarką. Zerwij taśmę. Zamocuj uchwyty używając dołączonych do zestawu świateł LEDriving wkrętów. Nałóż gumowe ograniczniki na światła. Przeciągnij kable przez zderzak i wepnij światła w uchwyty. Pociągnij je, aby upewnić się, że mocno się trzymają i wepnij kratkę maskującą na miejsce.

Przeciągnięte wcześniej kable przymocuj do uchwytu spojlera i do kanału kablowego prowadzącego do silnika znajdującego się pod akumulatorem. Przykręć z powrotem dolną osłonę silnika.

Instalacja elektryczna

Pora na instalację elektryczną. Zacznij od demontażu kilku części: uszczelnienia maski, akumulatora, uchwytu filtra powietrza kabiny wycieraczki oraz osłony wycieraczek. Zdejmij również osłonę akumulatora, do którego przymocujesz sterownik ledów. Naklej taśmę na osłonę i zgodnie z instrukcją modułu zaznacz miejsca wkrętów do jego zamocowania (je również znajdziesz w zestawie świateł) – czyli na pokrywie akumulatora od strony lewego koła. Zdejmij osłonę kanału kablowego prowadzącego od akumulatora do wycieraczek. Wsuń do odsłoniętego kanału przełożone wcześniej przez zderzak czarne kable świateł. Teraz pomarańczowy kabel skieruj od baterii do kabiny – jeśli jest zbyt długi, nadmiar kabla zepnij opaską zaciskową.

Zamocuj na swoim miejscu uchwyt akumulatora, podłącz kable świateł do sterownika za wyjątkiem niebieskiego kabla – ten wymaga założenia izolacji i przypięcia opaską zaciskową do pozostałego okablowania. Wepnij akumulator i poprowadź pomarańczowy kabel w kanale kablowym do wycieraczki po stronie kierowcy. Po założeniu osłony na kanał, podłącz akumulator.

Już prawie gotowe

Teraz pójdzie już z górki. Podepnij czerwony kabel modułu LED do styku PLUS, a czarny do MINUS. Zamocuj na swoim miejscu uchwyt filtra kabiny, a zdemontuj osłonę skrzynki bezpieczników i dolne osłony tablicy rozdzielczej – dzięki temu możliwe będzie przeciągnięcie pomarańczowego kabla spod maski przez otwór przy wycieraczkach.

Naciśnij na sterownik świateł, aby go poluzować i przy użyciu szczypiec podłącz pomarańczowy kabel do fioletowo-szarego, który odpowiada za sterowanie światłami. Gdy już wykonasz ten krok unieruchom kable na pierwotnym miejscu i przejdź do zamontowania wszystkich odkręconych i zdjętych wcześniej części w kolejności od ostatnio zdjętego do pierwszego elementu. Upewnij się, że moduł świateł LEDriving działa. Jeśli tak, najwyższy czas wybrać się na zasłużoną przejażdżkę. W przeciwnym razie przestudiuj wszystkie kroki od początku i napraw błąd.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie modułu świateł LEDriving?

A jeśli dopiero wybierasz się na poszukiwania modułu świateł LEDriving, wybierz produkt z wymaganymi przez prawo certyfikatami i homologacją. Dzięki nim będziesz mógł legalnie korzystać ze świateł do jazdy dziennej na wszystkich drogach Unii Europejskiej. Zyskasz również pewność, że przeszły niezbędne testy i są bezpieczne. Zwróć uwagę na to, by na kloszu lampy widniały tłoczone litery RL – symbolizujące światła do jazdy dziennej – a także oznaczenie E z numerem kraju, który wystawił homologację. Warto wybrać moduł o wartości 800–900 lumenów, bo im jest ich więcej, tym lepiej światła będą świecić. Ale niezależnie od tego, na którą markę się zdecydujesz, pamiętaj, że polskie prawo dopuszcza światła o białym i żółtym zabarwieniu. Ledy w odcieniu niebieskim wciąż są nielegalne.

A jeśli lubisz mieć wybór, możesz rozważyć także montaż modułu Philips DayLight. Światła tej marki wyróżnia nowoczesna konstrukcja z 9 punktami LED i zgodność z systemem Start&Stop, samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. I nie ma co ukrywać – ich główną zaletą jest trwałość i eleganckie wykończenie.

Chcesz mieć pewność, że dany moduł świateł LEDriving jest legalny? Zajrzyj na nocar.pl i dokonaj beztresowego zakupu – wszystkie produkty w naszej ofercie spełniają wymagane normy.

Szukasz więcej informacji odnośnie samochodowego oświetlenia? Sprawdź inne nasze artykuły:

Najlepsze żarówki halogenowe na długie podróże samochodem

Żarówki ksenonowe a halogenowe – czym się różnią?

Mandat za miganie. Jak NIE używać świateł awaryjnych?

Źródło zdjęć: pexels.com, unsplash.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.