Jakie dodatkowe oświetlenie można zamontować w samochodzie dla zwiększenia bezpieczeństwa?

Jaśniej i więcej wcale nie musi oznaczać bezpieczniej, wręcz przeciwnie. Nadmierne oświetlenie samochodu, rodem z filmu „Szybcy i wściekli”, może przyczynić się do niebezpiecznego oślepienia kierowców, jak i innych użytkowników ruchu, powodując groźny wypadek drogowy. A w przypadku kontroli policyjnej może skutkować odebraniem dowodu rejestracyjnego. Dlaczego? Ponieważ rodzaj i ilość oświetlenia samochodowego są ściśle regulowane przez polskie prawo.


Oświetlenie samochodowe normowane jest przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W Dziale III, rozdziale 3, §13.1. dotyczącym ogólnych warunków, jakim mają odpowiadać światła w pojazdach, czytamy kluczową zasadę:

[światła] nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych. (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

Rozporządzenie Ministra wyszczególnia obowiązkowe oświetlenie zewnętrzne każdego pojazdu oraz oświetlenie dodatkowe. Do obligatoryjnych świateł należą światła:

  • drogowe - dla pojazdów samochodowych, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości powyżej 40 km/h
  • mijania - dla pojazdów samochodowych
  • kierunkowskazy - dla pojazdów samochodowych i przyczep; nie dotyczą one motocykli jednośladowych zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 roku
  • hamowania „stop” - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • oświetlających tylną tablicę rejestracyjną - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • pozycyjne przednie - dla pojazdów samochodowych i przyczep o szerokości 1,6 m i więcej
  • pozycyjne tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep
  • odblaskowe tylne inne niż trójkątne - dla pojazdów samochodowych
  • odblaskowe tylne trójkątne - dla przyczep
  • odblaskowe przednie - dla przyczep
  • odblaskowe boczne - dla pojazdów samochodowych o długości przekraczającej 6 m, dla ciągników siodłowych i przyczep
  • awaryjne - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli, i dla przyczep
  • przeciwmgłowe tylne - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli, i dla przyczep
  • cofania - dla pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli
  • obrysowe przednie i tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, których szerokość przekracza 2,1 m; nie dotyczy podwozi samochodów ciężarowych z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych
  • pozycyjne boczne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, których długość przekracza 6 m (długość liczona razem z dyszlem).

 

Do świateł nieobowiązkowych, ale prawnie dozwolonych, należą światła:

  • drogowe - dla pojazdów samochodowych, których konstrukcja umożliwia rozwinięcie prędkości do 40 km/h
  • przeciwmgłowe przednie - dla pojazdów samochodowych
  • pozycyjne przednie - dla przyczep o szerokości do 1,6 m
  • postojowe - dla pojazdów samochodowych o długości nieprzekraczającej 6 m i szerokości nieprzekraczającej 2 m; co więcej, zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach
  • odblaskowe boczne - dla pojazdów samochodowych o długości do 6 m
  • odblaskowe przednie - dla pojazdów samochodowych
  • do jazdy dziennej - dla pojazdów samochodowych
  • pozycyjne boczne - dla pojazdów o długości do 6 m
  • obrysowe przednie i tylne - dla pojazdów samochodowych i przyczep, o szerokości od 1,8 do 2,1 m, oraz podwozi samochodów ciężarowych z kabiną
  • cofania - dla przyczepy
  • awaryjne - dla motocykli
  • przeciwmgłowe tylne - dla motocykli
  • odblaskowe tylne inne niż trójkątne - dla przyczep

 

I tylko takie światła, wymienione przez Rozporządzenie, mogą zostać zamontowane w samochodzie. Oświetlenie niewskazane przez dokument jest niedozwolone. Rozporządzenie reguluje także barwę świateł samochodowych:

  • światła czerwone mogą być montowane jedynie z tyłu pojazdu
  • światła białe (żółte selektywne)muszą znaleźć się tylko na przodzie pojazdu, z wyjątkiem światła cofania

Światła do jazdy dziennej - kiedy je stosować?

Światła do jazdy dziennej, jako światła dodatkowe, uzupełniają działanie świateł mijania. Nie mogą być jednak używane w każdych warunkach. Światła mijania muszą być obowiązkowo stosowane przez kierowców przez cały rok i całą dobę - od zmierzchu do świtu, a jeśli samochód nie został wyposażony w światła do jazdy dziennej, także w dzień. W ciągu dnia, w dobrych warunkach pogodowych, można, zamiast świateł mijania, stosować światła do jazdy dziennej. I to jedyna sytuacja, gdy dopuszcza się ich używanie. Ale uwaga! Jeśli nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy warunki pogodowe są dobre, wówczas warto skorzystać ze świateł mijania. Od lutego 2011 roku wszystkie nowe samochody o masie do 3,5 ton są seryjnie wyposażane w światła do jazdy dziennej, natomiast w pojazdach starszych można dodatkowo zamontować takie oświetlenie, ale obowiązkowo musi mieć ono europejską homologację - wytłoczona jest wówczas na obudowie litera E z numerem odpowiadającym danemu krajowi.

Światła przeciwmgłowe przednie i światła postojowe

Przeciwmgłowe oświetlenie tylne jest światłem obowiązkowym - można go jednak włączyć dopiero w sytuacji, gdy w wyniku zmniejszonej przez mgłę przejrzystości powietrza widoczność spada poniżej 50 m. W innym przypadku światło to należy natychmiast wyłączyć. Do nieobowiązkowego, dodatkowego oświetlenia przeciwmgłowego należy światło przednie. Nie ma tutaj aż tylu obostrzeń, jeśli chodzi o jego stosowanie. W regulacjach mówi się o dwóch przypadkach zastosowania tego oświetlenia. Przednie światło przeciwmgłowe włączamy wraz ze światłami mijania lub bez nich w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą bądź opadami atmosferycznymi. Druga sytuacja dotyczy jazdy po drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami, od zmierzchu do świtu, także w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła postojowe

Często mylone ze światłami pozycyjnymi. Światła postojowe są włączane w warunkach niedostatecznej widoczności, zatem nie tylko po zmierzchu, w czasie postoju lub zatrzymania pojazdu. Dopuszcza się ich stosowanie jedynie od strony środka jezdni, w przypadku samochodu, do którego nie jest podpięta przyczepa, i w pojazdach nieprzekraczających 6 m długości i o szerokości do 2 m.

Pamiętajmy - nie jesteśmy sami na drodze. Oświetlony jak choinka samochód to zagrożenie dla Ciebie i innych. Podobnie zresztą jak pojazd doświetlony niedostatecznie. Nawiasem mówiąc - samochód po tuningu oświetlenia wcale nie wygląda dobrze. A czy Wy korzystacie z dodatkowego oświetlenia pojazdu?

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.