Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Natalia Krywult

Legalny tuning. Co wolno zmienić w samochodzie?

Głośny silnik, zmodyfikowane oświetlenie, przyciemnione szyby – taki samochód potrafi zrobić wrażenie i przykuć uwagę przechodniów. Zresztą nie tylko ich. Również policjanci wyrażają wielkie zainteresowanie stuningowanymi pojazdami. Jeśli jednak kontrola wykaże nieprawidłowości, właściciela samochodu może to sporo kosztować. Bo choć tuning w Polsce jest legalny, to jednak istnieją przepisy, których trzeba przestrzegać. Jakie wymagania trzeba spełnić, by móc legalnie jeździć po ulicy przerobionym pojazdem? Sprawdź!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Czy tuning w Polsce jest legalny?
  • Co to jest tuning optyczny?
  • Co to jest tuning mechaniczny?

TL;DR

W Polsce dopuszcza się możliwość modyfikacji pojazdu, jednak trzeba spełnić określone warunki. Optyczny tuning nie może zagrażać bezpieczeństwu na drodze kierowców oraz pieszych. Tuning mechaniczny musi być przyjazny dla środowiska oraz nie wstrzymywać płynnego ruchu na drodze.

Marzysz o tuningu? Koniecznie zajrzyj do tych przepisów!

Często można się spotkać ze stwierdzeniem, że w Polsce tuning pojazdów jest nielegalny. Z pewnością wpływa na to fakt, że bardzo wiele osób, które podrasowało swój pojazd, musiało za to słono zapłacić. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że przepisy w polskim prawie zezwalają na tuning, należy jednak spełnić poszczególne warunki. Jakie dokumenty regulują kwestie poprawek w samochodzie?

Jeśli na poważnie myślisz o podrasowaniu pojazdu, koniecznie zajrzyj do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Nie obejdzie się również bez lektury Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów. To właśnie w tych dokumentach znajdują się szczegółowe wytyczne, określające legalną ingerencję w wygląd oraz układ samochodu. Warto znać te najważniejsze, na które często kierowcy nie zwracają uwagę, uznając je za błahe, a potem są zmuszeni płacić wysokie mandaty za nieprzestrzeganie prawa drogowego.

Tuning optyczny – „operacja plastyczna” samochodu

Tuning można podzielić na dwa rodzaje: optyczny oraz mechaniczny. Częściej spotkany jest ten pierwszy, który polega na zmianie wyglądu pojazdu. Na co decydują się kierowcy? Przede wszystkim na przyciemniane szyby, rodem z Hollywoodzkiego filmu akcji. Polskie prawo jednak nie podziela tego zachwytu i określa wymagane normy bezpieczeństwa. Dlatego przednia szyba musi przepuszczać przynajmniej 75% światła, a boczne przednie szyby co najmniej 70%. Wielu właścicieli stuningowanych samochodów myśli, że uda się im oszukać stróżów prawa. Nic bardziej mylnego – Ci posiadają specjalne urządzenia, które są w stanie natychmiast ocenić procent przepuszczanego światła. Warto być również ostrożnym w przypadku przyciemnianych folii. Nawet jeśli charakteryzują się one właściwymi parametrami, ale są naklejone już na częściowo przyciemnione szyby, podczas kontroli drogowej policjant może wypisać mandat, ponieważ ilość przepuszczonego światła będzie zbyt niska.

Wielu właścicieli pojazdów decyduje się na modyfikację oświetlenia. Również tutaj są określone twarde zasady – odpowiednie światło ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przede wszystkim zastosowane oświetlenie musi posiadać legalną homologację, a konkretniej być oznaczone literkami RL (światła do jazdy dziennej) oraz E i numerem identyfikacyjnym kraju, który wystawił certyfikat.

Oprócz oznaczeń określone są również wymagania odnośnie do montażu. Światła muszą być zamontowane symetrycznie względem osi pojazdu oraz na identycznej wysokości względem siebie. Dodatkowo określona jest również wymagana odległość pomiędzy dolną krawędzią lampy a ziemią – minimalnie musi wynosić 25 cm, a maksymalnie nie może przekraczać 150 cm. Znaczenie ma także odległość pomiędzy światłami – odległość od ich krawędzi wewnętrznych może minimalnie wynosić 60 cm, a maksymalnie 150 cm. Jeśli szerokość samochodu jest mniejsza niż 130 cm, odległość minimalna pomiędzy krawędziami światła może wynosić 40 cm. Warto również wiedzieć, że lampa nie może wystawać poza boczny obrys pojazdu i musi być zamontowana od niego na odległość większą niż 40 cm.

Należy wspomnieć też o oświetleniu ksenonowym, które najczęściej zostaje poddane tuningowi. Kierowca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie, musi zadbać nie tylko o to, by światła posiadały odpowiednią homologację, ale również, by były wyposażone w zestaw samooczyszczający oraz samopoziomowania.

Tuning mechaniczny – poprawa parametrów poszczególnych jednostek

Kusi również tuning mechaniczny. Podrasowany silnik, wydający głośne dźwięki oraz zmiana wydechu są najczęściej spotykaną modyfikacją. Co mówią na ten temat przepisy?

W przypadku silnika przepisy mówią, że zmiana jego mocy nie może przekraczać 5% fabrycznie ustawionej wartości. Poza tym taka modyfikacja musi zostać ujęta w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i musi być poprzedzona badaniem technicznym.

Obostrzenia dotyczą również modyfikacji układu wydechowego. W tym przypadku zmieniony element w silniku benzynowym nie może emitować więcej niż 93 dB, a w dieslu 96 dB.

Warto również wspomnieć o tym, że wszelkie demontowanie katalizatorów oraz filtrów cząstek stałych jest całkowicie nielegalne. Grożą za to wysokie mandaty oraz punkty karne.

legalne_oswietlenie

Tuning w Polsce jest legalny, trzeba jednak przestrzegać pewnych zasad. Dzięki temu w razie kontroli drogowej będziesz całkowicie spokojny. A jeśli szukasz wysokiej jakości, legalnego oświetlenia, zerknij do oferty sklepu internetowego Nocar. Serdecznie zapraszamy – z nami przejdziesz spokojnie każdą kontrolę!

Sprawdź także:

Jak przygotować auto do przeglądu okresowego?

Na błysk! Jak krok po kroku posprzątać samochód?

Montaż świateł dziennych - czy warto?

Źródło zdjęć: Nocar, shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.