Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Monika Haczek

Nocar poleca: prostownik CTEK MXS 5.0 – dlaczego warto go mieć? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na temat ładowania akumulatorów!

Prostownik to urządzenie, którego nie może zabraknąć w Twoim garażu. Jest przydatny, zwłaszcza gdy na dworze panują minusowe temperatury. Pogoda w Polsce potrafi być kapryśna – choć zazwyczaj zima przebiega łagodnie, nie ma gwarancji, że tak, jak w minionym tygodniu, nie nawiedzą nas siarczyste mrozy. Wtedy może się okazać, że akumulator bez odpowiedniej dawki mocy, nie ruszy z miejsca. W czasie zimy jego wydajność potrafi spaść nawet o 50%. Dlatego lepiej być przezornym i zaopatrzyć się w dobrej jakości prostownik. Jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę? Sprawdź!

Czego dowiesz się z tego wpisu:

• Dlaczego akumulator się rozładowuje?
• Do czego służy prostownik?
• Czym różnią się pomiędzy sobą prostowniki?
• Dlaczego warto zdecydować się na zakup ładowarki CTEK MXS 5.0?

TL;DR

Zanim przejdziemy do prezentacji prostownika CTEK MXS 5.0, który jest obecnie jednym z najlepszych modeli na rynku motoryzacyjnym, postaramy się przybliżyć Ci nieco tematykę ładowania akumulatora. Przed wyborem prostownika warto bowiem wiedzieć, dlaczego akumulator przestaje działać. Nie zawsze jest to przyczyna niskich temperatur – często dzieje się tak na skutek poboru mocy przez elementy elektryczne w samochodzie lub dobrania złego rodzaju akumulatora, który ma za dużą lub za małą pojemność baterii. Dobrze jest również sprawdzić, jakie rodzaje akumulatorów znajdują się na rynku oraz, jakie prostowniki najlepiej radzą sobie z ich ładowaniem. Taka usystematyzowana wiedza pozwoli zrozumieć, dlaczego ładowarka CTEK MXS 5.0 zbiera pozytywne recenzje.

Rozładowany akumulator – najczęstsze przyczyny

Istnieje kilka przyczyn, dla których akumulator w Twoim samochodzie szybko się rozładowuje. Warto je znać, ponieważ w niektórych przypadkach samo ładowanie nie wystarczy. Owszem, może pomóc na chwilę, jednak, aby akumulator był sprawny przez cały czas, należy pozbyć się powodu, który sprawia, że rozładowuje się on w maksymalnym tempie i jest narażony na uszkodzenie.

Najczęstszą przyczyną tego, że akumulator szybko się rozładowuje, jest pobór energii przez urządzenia elektroniczne w samochodzie. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy sprawdzić, czy po wyjęciu kluczyków ze stacyjki samochodu, żadne urządzenie nie pracuje. W przeciwnym razie może się okazać, że po kilku godzinach, Twój samochód nie ruszy, ponieważ akumulator będzie rozładowany. Problemy mogą pojawić się również po zmianie akumulatora na nowy. Nagminnie zdarza się, że kierowca kupił oryginalną część, a ta zaczyna sprawiać problem już na samym początku. To oznacza, że akumulator został źle dobrany – ma albo za dużą pojemność baterii, albo za małą. W tym pierwszym wypadku akumulator nie będzie w stanie poprawnie się naładować, co znacznie wpłynie na jego sprawność. Jeśli jego pojemność będzie za mała, samochód może nie odpalić w najmniej oczekiwanych momentach. Sprawdzić należy również alternator. Jego niepoprawne działanie może spowodować, że elementy elektryczne, które właśnie z niego czerpią energię, zaczną pobierać prąd z akumulatora. To z kolei spowoduje jego szybsze rozładowywanie.

Trzeba również pamiętać, że akumulator musi być czysty. Brud, wilgoć oraz płyny eksploatacyjne, które się gromadzą wokół niego, stanowią doskonałą warstwę przewodzącą. To powoduje przepływ prądu pomiędzy biegunem dodatnim oraz ujemnym, a to z kolei prowadzi do samodzielnego wyładowywania się akumulatora. Należy wziąć pod uwagę również to, że akumulator się starzeje, a w pewnym momencie jego żywotność dobiega końca. Wpływ na to ma albo okres zużycia, albo nieprawidłowa eksploatacja. Wtedy pozostaje kupić nową część, która zapewni prawidłowe funkcjonowanie samochodu.

Prostownik – do czego służy i jak go używać?

Prostownik nazywa się także ładowarką do akumulatorów. Jego zadaniem jest zmiana napięcia przemiennego na napięcie stałe. Dzięki temu jest w stanie naładować akumulator, który rozładował się na skutek spadku temperatury lub zbytniego poboru energii przez elementy elektryczne w samochodzie.

Wielu kierowców popełnia błąd w czasie wyboru odpowiedniego prostownika, ponieważ kierują się jedynie ceną – oczywiście tą najniższą. Warto pamiętać, że tanie ładowarki z reguły szybko się psują, a oprócz tego mogą uszkodzić wrażliwe podzespoły elektroniczne.

Używanie prostownika nie jest skomplikowane, trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim podczas ładowania, akumulator powinien być bezpośrednio podłączony do samochodu. Odłączenie go od klem wiąże się z ryzykiem dodatkowych problemów. Elektronika w pojeździe, której odłączy się stały dopływ prądu z akumulatora, może się przeprogramować, a tym samym konieczna będzie ponowne kodowanie sterowników.

Ładowanie przy użyciu nowoczesnych prostowników przebiega sprawnie i szybko. O jego etapie informują użytkownika specjalne diody, które wskazują, na którym etapie ładowania znajduje się akumulator. Ta czynność powinna być przeprowadzana przynajmniej raz do roku, ponieważ nowoczesne urządzenia przedłużają żywotność akumulatora.

Jakie prostowniki spotkasz na rynku?

Na rynku możesz spotkać się z kilkoma rodzajami prostowników – to, który wybierzesz, powinno być w głównej mierze uwarunkowane od typu Twojego akumulatora. Najmniej problemów sprawiają starsze samochody, w których użyta technologia ołowiowo-kwasowa nie wymaga zaawansowanych technologii, dlatego w zupełności wystarczy użyć prostownika standardowego (choć urządzania mikroprocesowe posiadają szereg udogodnień, które pozwalają na znacznie wygodniejsze ładowanie).

Rodzaje prostowników różnią się od siebie przede wszystkim budową. Dzielą się one na:

Prostowniki standardowe – są najtańsze. Nie posiadają żadnych dodatkowych rozwiązań elektronicznych. Budowa takiej ładowarki oparta jest na transformatorze. Sprawdzą się w większości samochodów osobowych, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że nie mają w sobie żadnego mechanizmu zabezpieczającego proces ładowania, co w pewnych przypadkach może doprowadzić do awarii akumulatora.
Prostowniki mikroprocesowe – to model, który zapewnia maksymalne bezpieczeństwo w czasie ładowania akumulatora. Jest to zasługa procesora, który w tym czasie steruje wszystkimi etapami, co gwarantuje bezawaryjność zarówno prostownika, jak i akumulatora. Ładowarka może być podłączona do instalacji elektrycznej w pojeździe, a to pozwala kontrolować i regulować automatycznie napięcie podczas ładowania oraz zakończyć proces w odpowiednim momencie. W razie zwarcia lub złego podpięcia akumulatora do prostownika odpowiednie zabezpieczenia chronią urządzenie przed awarią. Ładowarka mikroprocesowa może być używana we wszystkich rodzajach akumulatorów. Jest polecana zwłaszcza w przypadku baterii żelowych, ponieważ charakteryzują się one skomplikowaną konstrukcją, która w przypadku przegrzania, od razu ulega uszkodzeniu.
Prostowniki tradycyjne – są przeznaczone do dużych akumulatorów, które można spotkać w wózkach widłowych lub pojazdach o elektrycznym napędzie.

Podczas wybierania prostownika, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Pozwoli to na bardziej przemyślany wybór. Bardzo ważne w przypadku ładowarki są parametry – napięcie wyjściowe i zasilające, a także prąd ładowania szczytowy oraz skuteczny. Napięcie wyjściowe musi być równe napięciu akumulatora (np. prostownik o napięciu 12 V jest przeznaczony do akumulatora 12 V). Najczęściej można się spotkać z akumulatorami, których napięcie zasilające wynosi 230 V – w innym przypadku trzeba użyć dodatkowego transformatora. Istotne jest także, aby skuteczny prąd ładowania wynosił 1/10 pojemności akumulatora. Funkcjonalny prostownik powinien m.in. automatycznie dobierać odpowiedni prąd, pozwalać na ładowanie w niskich temperaturach oraz wymianę akumulatora bez zaniku energii w samochodzie.

Prostownik CTEK MXS 5.0 – najlepszy model na rynku?

Szwedzki producent ładowarek do akumulatorów CTEK już dawno udowodnił, że w swojej branży jest najlepszy. Dowodem na to jest bycie trzykrotnym laureatem nagrody „Best in Test” oraz to, że ładowarki tej marki są najczęściej polecane przez producentów akumulatorów. Najbardziej uniwersalnym prostownikiem, który ma szerokie zastosowanie oraz sprawdzi się praktycznie w każdym samochodzie, jest CTEK MXS 5.0. Jest przeznaczony do wszystkich rodzajów akumulatorów kwasowo-ołowiowych: elektrolitowych, bezobsługowych, żelowych, wapniowo-wapniowych oraz AGM.

Co sprawia, że ładowarka CTEK MXS 5.0 jest taka popularna? Przede wszystkim to, że jest rozwiązaniem innowacyjnym, wykorzystującym najnowocześniejszą technologię, mającym swój początek w profesjonalnych produktach marki CTEK. Zapewnia bezpieczny proces ładowania nawet w przypadku akumulatorów, które wymagają specjalnego traktowania. Prostownik zapewnia diagnozę akumulatora sygnalizującego oraz sprawdza, czy jest on gotowy na otrzymanie ładunku. Oprócz tego regeneruje całkowicie rozładowane akumulatory z rozwarstwionym elektrolitem, tym samym umożliwiając im odnowę. Pozwala również naładowanie w niskich temperaturach, co ma szczególne znaczenie, ponieważ w wielu przypadkach akumulator rozładowuje się na skutek niskich temperatur.

ctek_mxs.5.0

Ładowarka CTEK MXS 5.0 jest bezpieczna w użyciu. Można ją w prosty sposób zamontować – jest odporna na iskrzenie, zwarcia oraz odwrotną polaryzację, dzięki czemu akumulator nie musi być wyjmowany z samochodu w czasie ładowania. Specjalne zabezpieczenia, które regulują parametry prostownika, chronią elementy elektryczne w samochodzie przed uszkodzeniem. Użytkownik nie musi posiadać specjalistycznej wiedzy ani umiejętności – ładowanie odbywa się automatycznie – steruje nim specjalny mikroprocesor, dzięki czemu można bezpiecznie się oddalić i poczekać, aż proces dobiegnie końca. Specjalna funkcja odsiarczania pozwala na przywrócenie żywotności akumulatorowi, a stabilizowane komputerowo napięcie i natężenie prądu, pozwalają na wydłużenie jego eksploatacji. Ładowarka jest odporna na wstrząsy, a jej okres gwarancji wynosi 5 lat.

W ładowarce CTEK MXS 5.0 proces ładowania jest podzielony na 8 etapów:

Etap 1: Przygotowanie akumulatora do ładowania. Prostownik wykrywa poziom siarczanu. Jego pojemność zostaje przywrócona dzięki impulsywnemu prądowi oraz napięciu, które usuwają siarczany z płyt ołowiowych akumulatora.
Etap 2: Test, czy akumulator może przyjąć odpowiedni ładunek. To gwarancja tego, że nie ulegnie on uszkodzeniu.
Etap 3: Proces ładowania prądem maksymalnym do 80% pojemności akumulatora.
Etap 4: Ładowanie akumulatora do maksymalnego poziomu 100% prądem minimalnym.
Etap 5: Sprawdzanie, czy akumulator radzi sobie z otrzymanym ładunkiem.
Etap 6: Na tym etapie można dodać do procesu ładowania krok RECOND, który pozwala na kontrolowane gazowanie w akumulatorze, na skutek wzrostu napięcia. To powoduje wymieszanie się kwasu w środku, a finalnie na przywrócenie urządzeniu energii.
Etap 7: Utrzymywanie napięcia akumulatora na stałym poziomie, dzięki dostarczeniu mu ładunku stałonapięciowego.
Etap 8: Utrzymywanie akumulatora na poziomie 95-100% pojemności. Prostownik monitoruje napięcie i gdy zajdzie taka konieczność dostarcza mu impulsu, aby utrzymać akumulator w stanie całkowitego naładowania.

Prostownik CTEK MXS 5.0 sprawdzi się idealnie, jeśli potrzebujesz szybko i bezpiecznie naładować swój akumulator. Możesz mieć pewność, że nie ulegnie on uszkodzeniu i nie zaskoczy Cię awarią w najmniej spodziewanym momencie. Pamiętaj, że dbanie o akumulator gwarantuje Ci bezpieczną i bezawaryjną jazdę.

najlepsze ładowarki ctek

Zdecydowałeś się na prostownik CTEK MXS 5.0? Jeśli tak, wejdź na NOCAR. Posiadamy go w swoim asortymencie w atrakcyjnej cenie. Sprawdź – z nami każda podróż jest bezpieczna!

Sprawdź także:

Ładowanie akumulatorów przy pomocy ładowarek CTEK

Źródło zdjęć: Nocar, pexels.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.