Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

O co musisz zadbać, gdy Twoje auto przekroczy granicę 100 tys. km?

100 tys. km to dla wielu podzespołów auta magiczna bariera, po której należy je wymienić. Dzięki temu unikniesz awarii w czasie jazdy i zapobiegniesz potencjalnej utracie kontroli nad prowadzeniem samochodu. Teoretycznie każdy kierowca wie, że dobre jakościowo paliwo i okresowe wymiany komponentów pozwalają utrzymać samochód w sprawnym stanie, jednak w praktyce bywa różnie. Jeśli dotychczas te dwa aspekty były niedopilnowane, taki przebieg może być ostatnim momentem na zadbanie o istotne części, by nie narazić się na katastrofę drogową lub zatarcie silnika.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co należy wymienić w samochodzie po 100 tys. km?

W skrócie

Nie ma co ukrywać – po 100 tys. km w każdym samochodzie znajdzie się coś do naprawy. To odpowiedni moment na wymianę opon, tarczy i klocków hamulcowych, akumulatora, paska klinowego, elementów układu rozrządu czy filtru paliwa i powietrza. W dieslach lista rzeczy, które są już mocno wyeksploatowane wydłuża się o filtr DPF, świece żarowe, a nawet turbinę, wtryskiwacze i dwumasowe koło zamachowe. W zwykłym benzyniaku zużyciu uległy zapewne świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia. Natomiast w autach z silnikiem turbodoładowanym należy skontrolować turbinę, intercooler, niektóre czujniki, rozrusznik, alternator i dwumasowe koło zamachowe.

Te rzeczy wymień w aucie po 100 tys. km niezależnie od typu silnika

Tarcze i klocki hamulcowe

100 tys. km to maksymalny czas, przez który tarcze hamulcowe mogą spisywać się niezawodnie. Przez kilka ostatnich lat minimalnie ścierały się przy każdym hamowaniu – podobnie jak klocki hamulcowe – a im bardziej dynamiczny jest Twój styl jazdy, tym szybciej postępuje ich zużycie. Pora je wymienić.

Akumulator

Nowy akumulator dobrze sprawuje się przez kilka lat od zakupu. Właśnie tyle czasu zajmuje przeważnie 100 tys. km, więc wraz z osiągnięciem przez auto takiego przebiegu warto wymienić baterię.

Pasek rozrządu, łańcuch rozrządu i dodatkowe podzespoły

Ryzyko zerwania paska wzrasta po przekroczeniu 100 tys. km, nawet wtedy, gdy producenci obiecują, że wytrzyma kolejne 50 tys. – jego zużycie nie daje żadnych objawów, które mógłbyś wyłapać w trakcie jazdy. Zdarza się też, że do awarii dochodzi znacznie szybciej. Dlatego poddaj go kontroli w serwisie. Albo, jeśli nie był do tej pory wymieniany, od razu zleć to zadanie mechanikowi. Gdy przeoczysz odpowiedni moment, pasek zerwie się i najprawdopodobniej zniszczy silnik. Przy okazji konieczna może okazać się wymiana innych towarzyszących rozrządowi podzespołów, np. pompy wody.

Pasek klinowy

Pasek klinowy to element wykonany z gumy, który napędza m.in. alternator i pompę cieczy chłodzącej, a który regularnie podczas jazdy samochodem ulega stopniowemu ścieraniu. Podobnie jak i inne podzespoły samochodu ma określoną przez producenta wytrzymałość, która zaczyna się od 30 tys. km. Jeśli na jego powierzchni widnieją dziury, przetarcia, pęknięcia lub odrywają się od niej kawałki gumy, to ostatni moment na wymianę. Pęknięty pasek może zostać wciągnięty do układu rozrządu i uszkodzić go. Nawet gdy ten czarny scenariusz nie sprawdzi się, zatrzymaj auto i wezwij lawetę, aby nie ryzykować zatarcia silnika. Ostatecznie, jeśli pasek nie napędza pompy cieczy chłodzącej, możesz odłączyć wszelkie zbędne odbiorniki, jak radio czy GPS, i liczyć na to, że energii wystarczy na przejechanie kilku kilometrów do pobliskiego warsztatu.

Filtry powietrza i paliwa

Filtr powietrza stanowi ważną barierę dla zanieczyszczeń, które mogłyby dostać się do komory silnika. Dzięki temu zwiększa się trwałość motoru i współpracujących elementów. Jeśli kurz dostanie się do środka, zaszkodzi powierzchniom tłoków, pierścieni tłokowych i cylindrów, a w konsekwencji przyspieszy zużycie silnika. Zależnie od zaleceń producenta, filtr powietrza wymienia się po 20-40 tys. km, więc prawdopodobnie i teraz zbliża się czas jego wymiany. Obietnice producentów, że filtr paliwa wystarczy wymienić raz na 100 tys. km, zazwyczaj nie pokrywają się z rzeczywistością. Oczywiście jego długowieczność determinowana jest przez rodzaj i czystość paliwa, ale w dużym stopniu wpływa na nią sama jakość filtra. Zapchany filtr nie będzie oczyszczał paliwa, osłabi lub uniemożliwi pracę silnika, a nawet doprowadzi do awarii wtryskiwaczy i pompy wtryskowej.

filtr powietrza i paliwa

Opony

Agresywny styl jazdy równie mocno odciska się na kondycji opon, co ich wiek. Jeśli prowadzisz spokojnie, wystarczy że wymienisz je raz na 100 tys. km. Jeśli natomiast ulice przemierzasz bardziej dynamicznie – już dawno powinieneś zainwestować w nowy komplet. Zużyta opona parcieje, pęka, rozwarstwia się i traci swoją sprężystość. Masz w garażu nieużywane, ale leciwe opony? Niestety nie możesz ich użyć – uważa się, że po 5 latach każde gumy, nawet niezużyte, tracą swoje właściwości. A dodatkowo nieodpowiednio przechowywane będą się odkształcać.

Lista rzeczy, które musisz wymienić po 100 tys. km w dieslu

Jeśli masz auto z silnikiem diesla, po 100 tys. km, mogą czekać Cię koszty związane z wymianą takich elementów jak:

  • turbina – choć zakłada się, że powinna pozostawać niezawodna przez całą żywotność silnika, często już po 50 tys. km konieczna jest jej wymiana, głównie z powodu tankowania złego jakościowo paliwa;
  • wtryskiwacze – jeśli paliwo było niskiej jakości i zaniedbałeś regularną wymianę filtra paliwa, wtryskiwacze prawdopodobnie kwalifikują się już do wymiany, choć przy odrobinie szczęścia może da się je jeszcze zregenerować;
  • dwumasowe koło zamachowe – wymiana okaże się konieczna szczególnie wtedy, gdy prawie nie wyjeżdżasz poza miasto, a do tego na przemian ostro hamujesz i przyspieszasz;
  • świece żarowe – bo dokładnie na 100 tys. km szacuje się ich żywotność;
  • filtr DPF – trzeba go wymienić, jeśli samochód był wykorzystywany głównie na krótkich dystansach, jeśli na dłuższych – być może wystarczy sama kontrola.

PASEK ROZRZĄDU
129,99 zł 99,57 zł
-23%

Lista rzeczy, które musisz wymienić po 100 tys. km w aucie z silnikiem benzynowym

Samochód z silnikiem benzynowym również nie jest wolny od dodatkowych kosztów, jednak nie ma ich tak dużo. Oto co prawdopodobnie będziesz musiał wymienić po przejechaniu 100 tys. km:

  • przewody wysokiego napięcia w układzie zapłonu – po 100 tys. km mogły pojawić się na nich uszkodzenia;
  • świece zapłonowe – fabrycznie zamontowane świece z reguły wystarczają na 30 tys.km, więc prawdopodobnie w niedługim czasie przyjdzie Ci je wymienić.

Jednak w przypadku auta z silnikiem turbodoładowanym zgodnym z zasadami downsizingu, lista rzeczy wymagających wymiany nieco się wydłuża. Wyeksploatowanych mogło zostać kilka części, takich jak turbina, intercooler, niektóre czujniki, rozrusznik czy alternator. A niekiedy i dwumasowe koło zamachowe – z podobnych względów, co w samochodach z motorem diesla.

Jak widzisz, niezależnie od tego jaki silnik ma Twoje auto, po 100 tys. km niektóre części będzie trzeba koniecznie zregenerować lub wymienić. Gdy zlecisz stosowne naprawy, nie zapomnij także o wymianie płynów eksploatacyjnych – te, zarówno jak i inne ważne dla niezakłóconej jazdy podzespoły, znajdziesz na nocar.pl.

Chcesz, aby Twój samochód był zawsze w doskonałej kondycji? Sprawdź inne nasze wpisy:

Kiedy wymieniać amortyzatory?

Zatkane kanały olejowe – sprawdź, czym to grozi!

Falujące obroty silnika. O co chodzi i jak to naprawić?

Źródło zdjęć: pexels.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.