Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Polecane dodatki do paliwa – co warto wlać do baku?

W marketach i na stacjach benzynowych można znaleźć całe mnóstwo przeróżnych dodatków do paliwa, które mają poprawiać jego właściwości i obniżać zużycie, wpływać na pracę układu paliwowego albo ułatwiać rozruch. Kierowcy zerkają na nie jednak z dużą dozą nieufności, bo wątpią w to, że mogą aż tak skutecznie działać. Czy słusznie? Przedstawiamy najpopularniejsze dodatki do paliwa i przyglądamy się obietnicom, jakie na etykietach składają ich producenci.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Czy warto stosować dodatki do paliw?
  • Czym są depresatory?
  • Jakich dodatków do paliwa warto używać w samochodach zasilanych gazem?
  • Czy dodatki do paliwa pomagają czyścić filtr DPF?

W skrócie

Wśród polecanych dodatków do paliw wymienia się: uszlachetniacze, które usuwają wodę z baku, depresatory ułatwiające rozruch silnika na mrozie, środki czyszczące układ paliwowy oraz filtry DPF.

Dodatki usuwające wodę z baku paliwa

Jednymi z najczęściej wybieranych dodatków do benzyny są te, które mają za zadanie usuwać nagromadzoną w baku wodę. Ich popularność nie bierze się znikąd – wilgoć w zbiorniku paliwa to nierzadki problem, zwłaszcza w samochodach zasilanych gazem. Kierowcy takich aut często jeżdżą na rezerwie – w końcu benzyny potrzebują wyłącznie do rozruchu. Nieustanna jazda z niewielką ilością paliwa w baku sprzyja jednak skraplaniu się w jego wnętrzu wody, co może prowadzić do rdzewienia zbiornika, a w dalszej perspektywie nawet do uszkodzenia pompy paliwa, która jest smarowana i chłodzona benzyną.

Dodatki do paliw, takie jak STP Formuła do benzyny, wiążą i usuwają wodę ze zbiornika. Ich użycie jest proste – podczas tankowania wystarczy wlać określoną na opakowaniu ilość uszlachetniacza do baku. Kierowcy samochodów z LPG powinni robić to regularnie, nawet raz na miesiąc.

Depresatory, które ułatwiają rozruch silnika w niskich temperaturach

Dodatki do paliwa mogą pomóc też z częstym problemem kierowców aut z silnikiem diesla – kłopotem z porannym rozruchem w sezonie zimowym. Gdy temperatury spadają mocno poniżej zera, z oleju napędowego wytrąca się parafina, która blokuje filtr paliwa i uniemożliwia załączenie napędu. Teoretycznie nie powinno się to zdarzyć, ponieważ zimą, w okresie od 16 listopada do końca lutego, na stacjach benzynowych sprzedawany jest tzw. zimowy olej napędowy. Ma właściwości niskotemperaturowe, które zachowuje nawet wtedy, gdy słupki termometrów pokazują -20 st. C. W rzeczywistości bywa jednak różnie – w wielu regionach, zwłaszcza górskich czy na Suwałkach, czyli polskim biegunie zimna, nocą chwyta tęższy mróz. Poza tym bez winy nie są też właściciele niektórych CPN-ów, którzy wymieniają paliwa na zimowe z opóźnieniem.

Problemom z porannym rozruchem zapobiegają depresatory, zwane też antyżelami, które obniżają temperaturę krystalizacji parafiny. Należy stosować je zapobiegawczo u progu zimy, aby przystosować paliwo letnie do obniżającej się temperatury powietrza. Przydają się też w okresie dużych mrozów, ponieważ chronią olej napędowy przed zmętnieniem. Warto jednak pamiętać, że depresatorów nie należy wozić w bagażniku – swoje właściwości uwalniają dopiero po wlaniu do baku, więc jeśli pozostaną w butelce podczas silnego mrozu, same ulegną zmętnieniu.

Dodatki do paliwa czyszczące układ paliwowy

Wielu znanych producentów chemii samochodowej, między innymi Liqui Moly czy STP, proponuje kierowcom środki, których zadaniem jest czyszczenie układu paliwowego z odłożonych w nim osadów. Takie zanieczyszczenia trafiają do niego wraz z benzyną kiepskiej jakości. Mogą się w niej znajdować kwaśne substancje o działaniu korodującym czy żywica, będąca źródłem osadów zbierających się na wtryskiwaczach. Dodatki do paliwa czyszczące układ paliwowy poleca się zwłaszcza właścicielom starszych samochodów. Takie uszlachetniacze nie tylko pomagają usuwać zanieczyszczenia z wtryskiwaczy, tłoków czy zaworów, ale też poprawiają pracę jednostki napędowej i ograniczają zużycie paliwa.

Uszlachetniacze do czyszczenia filtra DPF

Kolejną grupą kierowców, którzy powinni zastanowić się nad stosowaniem dodatków do paliw, są właściciele samochodów z filtrem DPF. O tym, jak problematyczny to element, słyszał już chyba każdy, kto ma jako takie pojęcie o motoryzacji. Filtr DPF ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z cząstek stałych, przede wszystkim rakotwórczej sadzy. Wyłapuje je, a następnie, gdy nagromadzi się ich więcej, wypala. I właśnie to wypalanie sadzy sprawia tak dużo problemów. Aby mogło przebiec bez przeszkód, trzeba wprowadzić silnik na wysokie obroty, jadąc z dużą prędkością przez dłuższy czas. Niestety, podczas poruszania się po mieście jest to niemożliwe. Proces wypalania sadzy nie zostaje doprowadzony do końca, a to przyczynia się do uszkodzenia filtra DPF.

Oczyszczanie filtra DPF wspomagają uszlachetniacze do paliwa, które zapobiegają przedwczesnemu powstawaniu sadzy. Nie należy ich jednak stosować w samochodach wyposażonych w elektroniczny system dozowania dodatków podczas tankowania, który sam wspiera regenerację filtra.

 

Oczywiście żaden dodatek do paliwa nie jest cudownym środkiem, który naprawi szwankujące podzespoły. Warto jednak stosować uszlachetniacze prewencyjnie, zwłaszcza w starszych autach o mocno zanieczyszczonym układzie paliwowym czy w pojazdach wyposażonych w filtry DPF. Dodatki do paliw różnego rodzaju znajdziesz na nocar.pl. Pamiętaj jedynie, aby używać ich z głową – nie łączyć ze sobą i zawsze stosować się do instrukcji producenta zawartej na opakowaniu.

Być może zainteresuje Cię także:

Woda w układzie paliwowym – co jest jej powodem i jak ją usunąć?

Paliwo słabej jakości – jakie szkody może wyrządzić?

Co zrobić jeśli nalejemy złe paliwo?

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.