Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 

Rodzaje oświetlenia rowerowego - jakie wybrać?

Wiosna, zarówno ta kalendarzowa, jak i astronomiczna, już nastała, najwyższy zatem czas pomyśleć o przygotowaniu swoich rowerów do kolejnego sezonu. Od czego zacząć? Chociażby od oświetlenia. Występuje ono obecnie na rynku w wielu wariantach, zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność, parametry światła, jak i design. Lampki rowerowe można podzielić, stosując kilka różnych kryteriów. Niemniej jednak zawsze warto dobierać oświetlenie przede wszystkim ze względu na charakter jazdy i rodzaj terenu, w jakim się poruszamy, tak byśmy byli widoczni dla innych użytkowników, a i sami dobrze widzieli przeszkody.

Trochę przepisów, czyli w jakie oświetlenie musi być wyposażony rower?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rowerzysta zobowiązany jest używać właściwego oświetlenia po zmroku i w warunkach ograniczonej widoczności. Oznacza to, że w ciągu dnia, przy dobrej pogodzie rower nie musi mieć zamontowanych lampek. Użytkownik dwuśladu może je mieć przy sobie, np. w plecaku, i użyć ich dopiero po zapadnięciu zmroku. Jeśli tego nie zrobi, to w przypadku kontroli policyjnej, zapłaci mandat. Wyróżniamy 4 rodzaje obowiązkowego oświetlenia, w jakie powinien być zaopatrzony rower w nocy i przy niedostatecznej widoczności:

    • światło przednie o barwie białej lub żółtej świecące w sposób ciągły lub w trybie pulsacyjnym (1 sztuka)
    • światło tylne odblaskowe o czerwonej barwie (1 sztuka) - ważna uwaga: jako jedyne światło rowerowe jest zamontowane w pojeździe na stałe
    • światło tylne o czerwonej barwie świecące w trybie ciągłym lub pulsacyjnym (1 sztuka)
    • kierunkowskazy - muszą być zamontowane w sytuacji, gdy budowa roweru uniemożliwia ręczną sygnalizację skrętu.

Gdzie montowane jest rowerowe oświetlenie? Przednie lampki zazwyczaj znajdują się na kierownicy. Tylne - na sztycy podsiodłowej, na widełkach tylnego trójkąta, możemy je także zamocować na paskach plecaka. W przypadku specjalistycznych rowerów górskich i wykorzystywanych do nocnych zjazdów po lesie oświetlenie montowane jest również na kasku rowerzysty.

osram-bike_1

Oświetlenie rowerowe a zasilanie

Rodzaj zasilania to jeden z podstawowych kryteriów podziału oświetlenia rowerowego. Wyróżniamy zatem oświetlenie bateryjne i zasilane dynamem. Do tego pierwszego rodzaju lampek rowerowych, lampek na baterie, należą m.in.:

  • tzw. pchełki - to małe, lekkie, praktyczne i wygodne w użyciu lampki, cieszące się ostatnio dużą popularność także ze względu na swój oryginalny design. Zasilane bateriami CR2032, mogą być stosowane zarówno jako oświetlenie przednie, jak i tylne. Ze względu na to, że nie dają zbyt mocnego światła i spełniają głównie funkcję sygnalizacyjną, dobrze sprawdzają się podczas jazdy po mieście. Pchełki często są wykonane z silikonowego tworzywa o wodoodpornych właściwościach. Wyróżniają się wygodnym, szybkim i łatwym mocowaniem - montowane są do roweru za pomocą elastycznej gumki bądź praktycznego zapięcia na rzep. Dzięki temu można je też przymocować do kasku i wykorzystać jako dodatkowe oświetlenie w czasie rowerowych eskapad po lesie. Sprawdzą się równie dobrze w innych aktywnościach sportowych - przypięte do ramienia zwiększą bezpieczeństwo biegacza podczas joggingu.
  • większe od pchełek i dające mocniejsze światło lampki o funkcji oświetlającej, zasilane bateriami AAA lub AA. Sprawdzają się dobrze na gorzej oświetlonych drogach, także tych miejskich, a nawet w czasie rowerowych wycieczek po lesie.

Jeśli chodzi o oświetlenie rowerowe zasilane dynamem, wyodrębniamy:

  • lampki zasilane dynamem w sposób klasyczny - niewątpliwym atutem takiego rozwiązania jest jego niska cena, do wad zaliczyć trzeba opór na koło, jaki daje dynamo
  • lampki z dynamem ulokowanym w piaście roweru - w tym przypadku mamy do czynienia z wytwarzaniem dużej ilości prądu, z bardzo niskim oporem i co za tym idzie brakiem hałasu, minusem jest jedynie obciążenie wagowe.

W oświetleniu rowerowym nowszego typu spotkać możemy również zasilanie prądnicą. Często lampki takie posiadają też przydatną funkcję auto z czujnikiem zmierzchu. W przypadku tylnego oświetlenia wykorzystuje się natomiast opcję podtrzymania światła. Lampki takie wyposażone są w wewnętrzny kondensator - dzięki temu, że ładuje się on podczas jazdy, to po zatrzymaniu roweru lampka może świecić jeszcze nawet przez kilka minut. To ważne w sytuacji postoju roweru w słabo oświetlonym terenie lub na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

osram-bike_2

Jazda po mieście czy po lesie?

Charakter jazdy na rowerze i teren, w jakim najczęściej poruszamy się na dwuśladzie to czynniki, które w największym stopniu determinują rodzaj dobieranego oświetlenia. Inne wymagania co do lampek rowerowych ma jazda po mieście, a inne kolarstwo górskie i ekstremalne nocne zjazdy po lesie. W pierwszym przypadku chodzi głównie o to, abyśmy to my byli widoczni dla innych, w drugim - byśmy mogli łatwo dostrzec wszystkie przeszkody na trasie.

  1. Jazda po mieście - podczas tego typu jazdy najlepsze będą lampy przednie o dość szerokiej wiązce światła, dzięki której użytkownik łatwo dostrzeże innych rowerzystów, kierowców i pieszych. Praktycznym rozwiązaniem jest również zaopatrzenie się w niewielką lampkę czołową, będzie ona pomocna w sytuacji drobnych i niespodziewanych napraw po zmroku. Oświetlenie rowerowe dedykowane dla rowerów miejskich to najczęściej lampki o wartości 30-40 lumenów. Taka ilość światła jest wystarczająca, aby w bezpiecznym stopniu być widocznym na drodze.
  2. Jazda ekstremalna - miłośnicy kolarstwa górskiego czy też nocnych zjazdów po lesie muszą być wyposażeni w specjalistyczne oświetlenie odporne na uszkodzenia mechaniczne, które zapewni im maksimum bezpieczeństwa. Lampy takie powinny być bryzgoszczelne, czyli cechować się wysoką odpornością na błoto, kurz i wilgoć. Mocny przedni reflektor na kierownicy musi zapewniać szeroki kąt oświetlenia trasy i równie szeroką wiązkę światła, tak by rowerzysta mógł z łatwością i szybko zauważyć wszystkie przeszkody na drodze, a i jemu samemu dać jak najlepszą widoczność. Oświetlenie dla wymagających rowerzystów powinno być wyposażone także w przydatne funkcje, m.in. opcję szybkiej zmiany kierunku świecenia czy regulującą strumień światła na węższy bądź szerszy opcję zoom. W skład oświetlenia rowerowego dedykowanego dla doświadczonych cyklistów, poza głównymi lampami, wchodzą często lampy dodatkowe, najczęściej jest to oświetlenie czołowe na kasku. Nie tylko zwiększa ono widoczność rowerzysty, ale przede wszystkim daje mu większą swobodę w obserwacji trasy. Tego typu czołówki wyposażone są nierzadko w kolorowe filtry - sprawdzają się one w czasie nocnego odczytywania map czy oświetlenia terenu wyznaczonego na odpoczynek. Oświetlenie przeznaczone do nocnych jazd po trudnym terenie to lampy o wartości do 170 lumenów. Ważne jest również to, aby oświetlenie takie zamontowane było stabilnie - w czasie zjazdów po wyboistych trasach drobne elementy oświetlenia łatwo się luzują.

Sklep nocar.pl zaprasza do zapoznania się z ofertą oświetlenia rowerowego dedykowanego głównie dla doświadczonych i wymagających cyklistów.

Źródło zdjęć: Osram

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.