Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Spadek osiągów – co może sygnalizować?

Kiedy zasiadasz za kierownicą, zapewne liczysz, że samochód będzie sprawował się bezbłędnie – w końcu to od płynnej jazdy zależy, czy dotrzesz na czas do pracy i, czy powiedzie się wyjazd na urlop. Ewentualne szarpnięcia, powolny wzrost obrotów jednostki napędowej oraz brak przyśpieszenia nigdy nie są pożądane. Jeśli jednak zauważasz spadek osiągów silnika, zwykle w grę wchodzi któraś z siedmiu najczęstszych przyczyn. Oto one!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

    • Co może powodować spadek osiągów silnika?
    • Na co należy zwrócić uwagę, gdy silnik sygnalizuje awarię

W skrócie

Spadek mocy silnika najczęściej przejawia się szarpaniem jednostki napędowej, wzrostem prędkości na biegu jałowym, zwiększonym poborem paliwa i utrudnionym rozruchem auta. W krytycznej sytuacji, motor może przełączyć się w tryb awaryjny lub zupełnie zgasnąć. Przeważnie awarie, które zaburzają osiągi napędu, dotyczą pompy paliwa, wtryskiwaczy, czujnika temperatury cieczy chłodzącej, czujnika położenia przepustnicy, przepływomierza powietrza lub urządzenia sterującego statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu i zapchania filtra paliwa. Szczególnie groźne dla Twojego portfela bywa przegrzanie jednostki napędowej – zwłaszcza gdy dojdzie do pęknięcia głowicy i konieczna będzie jej wymiana.

Jakie mogą być przyczyny spadku osiągów silnika?

Zużycie pompy paliwa

Zadaniem pompy w układzie wtryskowym jest transport paliwa z baku do silnika. Wraz ze znacznym zużyciem przestaje ona pracować pod wysokim ciśnieniem, co bezpośrednio przekłada się na spadek mocy jednostki napędowej. Przyczyną może być nie tylko jej nadmierne zużycie, ale również zanieczyszczenie brudem i rdzą lub nawet regularne tankowanie poniżej ¼ objętości zbiornika.

Niedrożność wtryskiwaczy i filtra paliwowego

Wtryskiwacze odpowiedzialne są za podawanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do komory spalania. Aby sprawnie działały, muszą być drożne, dlatego nie należy zapominać o wymianie filtra paliwa na czas – w zależności od zaleceń producenta samochodu i samej jakości tego elementu układu interwał wynosi od 15 do 50 tysięcy kilometrów. Początkowo, gdy zanieczyszczenie w silniku wzrasta, osiągi jedynie delikatnie słabną. W dalszej perspektywie zapchanie filtra może zupełnie uniemożliwić kontynuowanie jazdy i zdecydować o konieczności wezwania pomocy drogowej.

Usterka czujnika temperatury cieczy chłodzącej

Ten rodzaj czujnika przekazuje do sterownika informację o temperaturze płynu chłodzącego, dzięki czemu mieszanka paliwowo-powietrzna może być tworzona w odpowiednich proporcjach. Zanim silnik rozgrzeje się na dobre, komputer dobiera większą dawkę paliwa w stosunku do powietrza, a po jego nagrzaniu ją obniża. Ewentualne nieprawidłowości nierzadko wynikają ze zwarcia w czujce, a wśród symptomów o tym świadczących można zaobserwować wzrost poboru paliwa, trudności z rozruchem i zwiększoną prędkość obrotów na biegu jałowym.

Wadliwe działanie czujnika położenia przepustnicy

Czujnik położenia przepustnicy rejestruje zmiany w wychyleniu tarczy przepustnicy i każdą tego typu informację przekazuje do komputera sterującego działaniem motoru. Pozwala to dobrać właściwą proporcję paliwa do ilości powietrza, która przepływa przez silnik. Wśród przyczyn awarii czujnika wyróżnia się uszkodzenia mechaniczne, słaby styk na złączu wtykowym i zwarcia wewnętrzne wynikające z zawilgocenia tego elementu lub jego kontaktu z olejem. Gdy czujka nie działa prawidłowo, pojawiają się trudności z rozruchem, wzrost poboru paliwa, jak również brak mocy i szarpanie jednostki napędowej po dodaniu gazu.

Nieprawidłowa praca przepływomierza powietrza

Przepływomierz dostarcza do komputera informację o masie zasysanego powietrza, w celu wyliczenia należytej dawki paliwa wtryskiwanego do silnika zgodnie z idealną proporcją mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu silnik pracuje płynnie, ogranicza emisję szkodliwych substancji do środowiska, a jego spalanie mieści się w określonych przez producenta normach. Awarie wynikają na ogół z usterek w stykach złączy elektrycznych bądź uszkodzeń elementów pomiarowych. W konsekwencji produkcja spalin wzrasta wraz z poborem paliwa, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka „check engine”, a silnik rozpoczyna pracę w trybie awaryjnym lub zupełnie gaśnie.

Awaria urządzenia sterującego statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu

Pod pojęciem kąta wyprzedzania zapłonu należy rozumieć wychylenie wału korbowego między momentami pojawienia się iskry na świecy zapłonowej a osiągnięciem przez tłok silnika Górnego Martwego Położenia. Tym mianem określany jest punkt, w którym tłok znajduje się blisko głowicy, a jest maksymalnie oddalony od wału korbowego. Jeśli urządzenie kontrolujące tę konfigurację ma nieprawidłowe ustawienie (bo otrzymuje wadliwe sygnały z położenia wałka rozrządu albo z czujników spalania stukowego) zaczyna blokować silnik przed rozwinięciem pełnych osiągów.

Przegrzanie jednostki napędowej

W przypadku zbyt wysokiej temperatury jednostki napędowej i spadku jej mocy warto przyjrzeć się również kondycji układu chłodzenia pod kątem uszkodzeń przewodu, wentylatora lub pompy. Wszelkie wady w ich obrębie mogą prowadzić do odkształceń kluczowych elementów silnika (w tym pęknięcia głowicy) i dodatkowych, kosztownych napraw.

Jak widzisz, słabnących osiągów silnika nie powinno się ignorować, bo łatwo o pogłębienie problemów, wraz z którymi wydatki związane z naprawą mogą lawinowo rosnąć. Gdy tylko zauważysz, że moc jednostki napędowej spada, oddaj auto do serwisu – wówczas zapobiegniesz dalszym awariom. A jeśli już przyjdzie do wymiany istotnych dla napędu elementów, sprawdź ich ceny na nocar.pl – tu w parze z jakością idą atrakcyjne ceny!

Sprawdź także:
Czy warto wykonać płukanie silnika?
Check engine, czyli kontrolka silnika. Co robić, gdy się zapali?
Typowe usterki silników benzynowych. Co najczęściej psuje się w „benzyniakach”?

Źródło zdjęć: unsplash.com, pexels.com.

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.