Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Sprzęgło zostaje w podłodze. Jakie są przyczyny zapadającego się sprzęgła?

Bez sprzęgła ani rusz – w końcu umożliwia ono zmianę biegu z jałowego na wyższy, aby auto w ogóle zaczęło jechać. Prawidłowe operowanie tym pedałem to jedna z podstawowych umiejętności, jakie powinien opanować kandydat na kierowcę. Poznaj przyczyny zapadającego się sprzęgła i sprawdź, jak wydłużyć jego żywotność.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak pracuje sprzęgło?
  • Jakie są przyczyny zapadającego się sprzęgła?
  • Jak prawidłowo operować sprzęgłem?

W skrócie

Istnieje kilka powodów, dla których sprzęgło zostaje w podłodze. Dzieje się tak najczęściej w wyniku wycieku płynu hydraulicznego, zapowietrzenia układu wysprzęglającego lub uszkodzenia linki sprzęgła. Niezależnie od przyczyny, warto jak najszybciej udać się do mechanika, bo usterki tego elementu mogą przenieść się na skrzynię biegów bądź układ hamowania, a w konsekwencji utrudnić czy uniemożliwić prowadzenie auta i ostatecznie doprowadzić do wypadku.

Jak zbudowane jest sprzęgło?

Sprzęgło składa się z trzech podstawowych elementów – tarczy, docisku i łożyska – jednak nie mogłoby działać bez kilku dodatkowych podzespołów, takich jak wał korbowy, sprężyna talerzowa, wałek sprzęgłowy czy koło zamachowe. Wał korbowy łączy się z silnikiem i kołem zamachowym, a ono z kolei z dociskiem. Za pomocą docisku sprzęgło przenosi moment obrotowy na koło zamachowe, a ono z kolei na tarczę. Wałek sprzęgłowy wystaje z górnej części skrzyni biegów i to na nim właśnie osadzana jest tarcza. Z kolei łożysko, naciska na sprężynę talerzową i umożliwia odłączenie przekazywania napędu z silnika do przekładni, aby umożliwić zmianę biegu.

Powody, przez które sprzęgło zostaje w podłodze

Jak zdążyłeś się już przekonać, budowa sprzęgła jest dość skomplikowana. Nic zatem dziwnego, że problemy z jego działaniem mogą mieć różną przyczynę. Oto najczęstsze awarie, które dotykają tego pedału!

Wyciek płynu hydraulicznego

W pompie sprzęgła znajduje się zbiornik z płynem hamulcowym. Jest ona połączona wężami z wysprzęglikiem, dzięki czemu ciecz podczas używania sprzęgła przemieszcza się, napiera na sprężynę talerzową i wymusza odłączenie przekładni od wału korbowego. Kiedy znajdujące się w pompie oraz wysprzęgliku uszczelki tracą swoją szczelność, dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego. W konsekwencji biegi wchodzą z trudnością lub sprzęgło zapada się w podłogę.

Uszkodzenie linki sprzęgła

Nierzadko za zapadnięcie pedału odpowiada zerwana linka sprzęgła, którą należy jak najszybciej wymienić. Jej rychłe zużycie zwykle sygnalizuje oporne wciskanie pedału i jego głośna praca. Jeśli jednak sprzęgło jest nisko położone, ale nie dobiło do samej podłogi, najprawdopodobniej linka wymaga jedynie wyregulowania.

Zapowietrzenie sprzęgła

Jeśli sprzęgło nie wraca do pierwotnej pozycji lub wolniej niż zwykle odbija od podłogi, a w dodatku dają słyszeć się nietypowe dźwięku (np. szumy), należy podejrzewać, że powietrze dostało się do układu wysprzęglającego. Inne symptomy to utrudniona zmiana biegów, zbyt łatwe dociskanie pedału (tzw. miękkie sprzęgło) lub duży opór w momencie nacisku (tzw. twarde sprzęgło).

Zepsute sprzęgło wymaga błyskawicznej interwencji

Bez względu na przyczynę zatrzymania sprzęgła w podłodze lub sprawiania przez nie jakichkolwiek innych problemów, naprawy nie warto odkładać. Widząc, że pedał nie pracuje w pełnym zakresie, jak najszybciej zabierz auto do serwisu. To ważne, ponieważ system wysprzęglania jest często połączony z układem hamulcowym, więc mogą również wystąpić problemy z hamowaniem, które bezpośrednio wpływają na Twoje bezpieczeństwo. Istnieje również ryzyko, że awaria przeniesie się na skrzynię biegów, a koszty naprawy znacznie wzrosną.

Jak należy używać sprzęgła, aby służyło Ci jak najdłużej?

Przeciętną trwałość sprzęgła szacuje się na 150–200 tysięcy kilometrów, jednak największy wpływ na to, jak długo Ci posłuży, mają warunki drogowe i Twój styl jazdy. Najmocniej eksploatowane jest w ruchu miejskim, gdzie trudno utrzymać stałą prędkość i co rusz zmienia się przełożenia. Na szczęście możesz wydłużyć jego żywotność – wystarczy, że podczas operowania nim zastosujesz się do kilku zasad.

  • Aby zachować sprzęgło w doskonałej kondycji przez dłuższy czas, pamiętaj przede wszystkim o tym, by zawsze podczas operowania biegami dociskać je do końca i unikać jechania na półsprzęgle, zaraz po zmianie przełożenia łagodnie zdejmując z niego nogę.
  • Musisz wykluczyć, że sprzęgło będzie nieświadomie naciskane w czasie przejazdu przez nierówności, dlatego nie trzymaj stopy cały czas nieustannie o nie opartej, a odkładaj ją na podpórkę (bez odrywania pięty od podłogi).
  • Oszczędnie korzystaj ze sprzęgła – zjeżdżając na postój, wciśnij je tuż przed zatrzymaniem pojazdu.
  • Staraj się nie ruszać z drugiego biegu.
  • Do jazdy zakładaj buty na płaskiej, możliwie jak najcieńszej podeszwie, co pozwoli Ci z większą precyzją używać pedałów.

Pora zadbać o samochód? Części zamienne i środki niezbędne, nie tylko do konserwacji sprzęgła, ale i całego pojazdu, znajdziesz na nocar.pl!

Sprawdź także:

Objawy zużycia sprzęgła – głośna praca, szarpanie, ślizganie

Jak dbać o skrzynię biegów i czy to na pewno takie trudne?

Czy już czas na wymianę sprzęgła?

Źródło zdjęć: pexels.com, nocar.pl.

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.