Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Uszczelniacz chłodnicy – czy warto go zastosować w razie wycieku płynu chłodniczego?

Wycieki z chłodnicy bywają groźne – mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą czy przegrzania silnika. Jeśli zauważysz, że w zbiorniczku wyrównawczym ubywa płynu chłodniczego, nie bagatelizuj sprawy. Drobne nieszczelności załatasz za pomocą uszczelniacza chłodnicy. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, jak to zrobić i czy w każdej sytuacji takie rozwiązanie będzie wystarczające.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Czy warto stosować uszczelniacz chłodnicy?
  • W jaki sposób użyć uszczelniacza chłodnicy?
  • Do jakich awarii może doprowadzić wyciek z chłodnicy?

W skrócie

Uszczelniacz chłodnicy to preparat składający się z mikrocząsteczek aluminium, które lokalizują nieszczelność i wypełniają ją, usuwając wyciek. Dodaje się go do płynu chłodniczego. Uszczelniacze można stosować we wszystkich typach chłodnic, ale należy pamiętać, że to doraźna pomoc – żaden środek tego typu nie naprawi na stałe pęknięcia czy dziury.

Ratunku, wyciek!

Przyznaj – kiedy ostatni raz sprawdzałeś poziom płynu chłodniczego? O ile olej silnikowy każdy kierowca kontroluje regularnie, o tyle o nim rzadko się pamięta. Zbyt małą ilość płynu chłodniczego sygnalizuje dopiero komputer pokładowy. Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się charakterystyczna kontrolka „z termometrem i falą”, koniecznie sprawdź poziom płynu chłodniczego i uzupełnij braki. Aby przekonać się, czy przyczyną niedoboru jest jego normalne zużywanie się, czy wyciek w układzie chłodzenia, zaznacz na zbiorniczku wyrównawczym aktualną ilość chłodziwa. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów skontroluj ją ponownie – kolejne ubytki świadczą o tym, że w którymś elemencie układu chłodzenia pojawiła się nieszczelność.

Uszczelniacz do chłodnicy – doraźna pomoc w nagłych przypadkach

W przypadku niewielkich wycieków doraźną pomoc gwarantuje uszczelniacz do chłodnic. Preparat ten zawiera mikrocząsteczki aluminium, które po dodaniu do płynu chłodzącego „wpadają” w nieszczelności, na przykład spowodowane uderzeniem kamyka czy pęknięciami włosowatymi, i je zatykają. Uszczelniacze nie wpływają na właściwości cieczy chłodniczej ani nie zakłócają działania chłodnicy. Również samo ich stosowanie jest niezwykle proste. Wystarczy na moment załączyć silnik, aby delikatnie go rozgrzać (i słowo „delikatnie” jest tu bardzo ważne – istnieje ryzyko poparzenia), a następnie wyłączyć, dodać preparat do zbiornika wyrównawczego i ponownie uruchomić samochód. Po około 15 minutach uszczelniacz powinien załatać nieszczelności. Jeśli w układzie nie znajduje się odpowiednia ilość płynu chłodniczego, przed zastosowaniem środka należy ją uzupełnić.

Produkty sprawdzonych firm, na przykład K2 Stop Leak czy Liqui Moly, są mieszalne z każdym rodzajem płynu chłodniczego i może je stosować we wszystkich chłodnicach, również aluminiowych.

Oczywiście uszczelniacz do chłodnic nie jest cudownym środkiem naprawczym. To doraźna pomoc, która przydaje się na przykład w trasie daleko od domu czy na wakacjach, ale która działa jedynie TYMCZASOWO. Bez wizyty u mechanika i porządnego skontrolowania stanu układu chłodzenia się nie obejdzie.

Warto podkreślić, że uszczelniacz zadziała jedynie wtedy, gdy nieszczelność pojawiła się w metalowym rdzeniu chłodnicy. Innych elementów, między innymi zbiorniczka wyrównawczego, przewodów czy fragmentów obudowy, nie da się w ten sposób uszczelnić, ponieważ charakteryzują się zbyt dużą rozszerzalnością termiczną.

 

Z uszczelniaczem chłodnic jest dokładnie tak samo, jak z uszczelniaczem do opon – nie należy oczekiwać, że zdziała cuda, ale warto go mieć. Preparaty tego typu, a także płyny do chłodnic czy oleje silnikowe znajdziesz na nocar.pl.

Sprawdź również:

Czy można mieszać płyny do chłodnic?

Uszkodzona chłodnica? Sprawdź, jakie są objawy!

Jak naprawić cieknącą chłodnicę? #NOCARadzi

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.