Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

W Twoim samochodzie ubywa płynu chłodniczego? Sprawdź powód!

Płyn chłodniczy jest bardzo istotnym (o ile nie najważniejszym) elementem wspierającym układ chłodzenia w samochodzie. Jeśli ubywa go w niekontrolowany sposób, może się to skończyć poważną usterką i niezwykle kosztowną naprawą. Sprawdź, co zrobić, by nie do tego nie doszło!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny i jakie usterki może wywołać jego brak?
  • Dlaczego może ubywać płynu chłodniczego?
  • Jak radzić sobie w sytuacji, gdy płynu chłodniczego ubywa?

W skrócie

Płyn chłodniczy ochładza silnik, dzięki czemu nie dochodzi do jego zagrzania. W sprawnych samochodach ubytki płynu są bardzo niewielkie, tylko jego mała część jest w stanie wyparować i trzeba go wówczas uzupełnić. Ma to jednak miejsce nie częściej niż co 15–20 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak okazuje się, że płynu chłodniczego notorycznie jest za mało i wciąż trzeba go dolewać, na pewno jest to związane z usterką. To ważne, by w porę ją naprawić, ponieważ brak płynu chłodniczego lub jego zbyt mała ilość grozi poważnymi uszkodzeniami samochodu.

Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny i jakie usterki może wywołać jego brak?

Płyn chłodniczy znajduje się w specjalnym zbiorniku, który znajdziesz pod maską swojego samochodu. Na zbiorniku znajdują się oznaczenia, dzięki którym możesz ocenić, czy Twojego płynu jest wystarczająco dużo. Ilość płynu nie powinna przekraczać kreski oznaczającej maksymalny poziom i oczywiście nie może być go mniej niż poziom przy kresce „minimum”. Dzięki tym oznaczeniom będziesz wiedzieć, ile płynu chłodniczego może ubyć.

Dlaczego płyn chłodzący jest tak ważny? Odpowiada za chłodzenie silnika, dzięki czemu silnik pracuje w możliwie najlepszej temperaturze. Utrzymuje ją na odpowiednim poziomie, a to jest gwarancją długiej żywotności silnika i jego prawidłowej eksploatacji. Jeśli płynu chłodzącego jest zbyt mało, może to wywołać następujące usterki:

  • Uszkodzenie uszczelki pod głowicą – należy ją potem wymienić. W zależności od rodzaju samochodu, koszt wymiany uszczelki pod głowicą sięga od ok. tysiąca do dwóch tysięcy złotych.
  • Pęknięcie głowicy – głowicę należy wymienić. Koszt takiej naprawy to nawet kilka tysięcy złotych.
  • Pęknięcie bloku silnika, co wiąże się najczęściej z kapitalnym remontem silnika lub nawet jego wymianą. Koszt usunięcia takiej usterki może sięgać kilku, a w przypadku niektórych samochodów nawet kilkunastu tysięcy złotych. Czasem zdarza się również, że koszt naprawy przewyższa wartość samochodu, jeśli pod uwagę bierzemy wiekowe samochody.

Dlaczego może ubywać płynu chłodniczego?

Jeśli w Twoim samochodzie ubywa płynu chłodniczego, najprawdopodobniej ma to swoją przyczynę. Sprawdź, dlaczego taka sytuacja może mieć miejsce:

  • Najczęściej spotykaną awarią jest wyciek z uszczelnienia koła pompy wody. Żeby taką usterkę usunąć, musisz zdecydować się na wymianę pompy wody. Może Cię to kosztować od ok. 300 do ok. 600 zł.
  • Rozszczelniona z biegiem lat lub uszkodzona mechanicznie (np. od kamienia) chłodnica może być kolejnym powodem, dla którego z Twojego zbiornika ubywa płynu chłodzącego. Chłodnicę powinieneś wówczas wymienić, zapłacisz za to ok. 400–600 zł.
  • Jeśli wodne przewody układu chłodzącego dostaną się pod zęby gryzoni, również są przyczyną, dla której może pojawić się ubywający płyn chłodniczy. Przegryzione przewody płynu chłodzącego należy wymienić, żeby doprowadzić samochód do sprawności.
  • Najgorsza usterka, która powoduje, że ubywa płynu chłodniczego to nieszczelność nagrzewnicy wewnątrz auta. Służy ona do ogrzewania kabiny samochodu. Przez nią również przepływa płyn chłodzący. Wymiana tej nagrzewnicy to skomplikowana naprawa, która generuje konieczność zdjęcia deski rozdzielczej. Może to kosztować ok. tysiąca złotych.

Płyn do chłodnicy

Jak sobie radzić w sytuacjach, gdy pojawia się duży wyciek płynu chłodniczego?

Płyn chłodniczy jest bardzo ważny dla funkcjonowania całego samochodu. Jeśli jego poziom spadnie poniżej kreski „minimum” i zaświeci się kontrolka na desce rozdzielczej, która o tym poinformuje – nie powinno się kontynuować jazdy. Zatrzymaj wówczas samochód i dolej płynu chłodzącego lub nawet wody, jeśli nie masz innej możliwości. Pamiętaj, że płyn chłodzący zawsze występuje w charakterystycznym, łatwym do zauważenia kolorze, np.: zielonym, niebieskim, różowym.

Jeśli masz możliwość skorzystania z pomocy mechanika, nie wahaj się. Być może dzięki temu zaoszczędzisz sporo gotówki.

Dolewka w zapasie

Płyn chłodzący jest niezbędny, by kontynuować jazdę samochodem. Nie powinno się bez niego przemieszczać autem, ponieważ grozi to poważnymi usterkami i kosztownymi naprawami. Jeśli pojawi się bardzo duży ubytek płynu chłodzącego i nie ma innej możliwości – dolej do zbiornika nawet wodę, by móc bezpiecznie dojechać do warsztatu samochodowego. Zdecydowanie lepiej jednak mieć w zapasie płyn chłodniczy dobrej marki – znajdziesz go na nocar.pl.

Sprawdź także:

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Uszczelniacz chłodnicy – czy warto go zastosować w razie wycieku płynu chłodniczego?

Autorka tekstu: Agata Kunderman

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.