Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Zapchany katalizator – objawy, które sygnalizują awarię

Katalizator to dość “podstępna” część układu wydechowego – symptomy jego awarii nie zawsze są trafnie interpretowane. Doprowadza to do kuriozalnych sytuacji, w których sztab mechaników głowi się nad rozwiązaniem zaistniałego problemu, wymieniając kolejne części silnika i bezskutecznie oczekując na jakąkolwiek poprawę. Tymczasem rozwiązaniem zagadki może być katalizator samochodowy. Stosunkowo częstym objawem jego zapchania jest brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka w stacyjce – mówiąc najprościej, auto po prostu nie chce odpalić. Co robić w takiej sytuacji?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Katalizator samochodowy – co to jest?
  • Jakie objawy występują po częściowym oraz całkowitym zapchaniu katalizatora?
  • Jak wygląda regeneracja katalizatora?
  • Ile kosztuje nowy katalizator samochodowy?

W skrócie

Katalizator samochodowy jest bazowym elementem układu wydechowego, który należy wymieniać średnio co 200 tys. kilometrów. Jego zużycie bądź awaria mogą prowadzić do szeregu następstw, wpływających niekorzystnie na pracę silnika oraz komfort jazdy. Warto więc wiedzieć, jakie objawy daje zapchany katalizator i jakie kroki podjąć, by pozbyć się tego problemu.

Czym właściwie jest katalizator samochodowy?

Katalizator samochodowy, a właściwie konwerter katalityczny, to jeden z głównych elementów układu wydechowego w każdym samochodzie. Pomimo niepozornego wyglądu przypominającego blaszaną puszkę, jego wnętrze może zaskoczyć. Otóż w środku znajdziemy dużą liczbę kanałów o strukturze plastra miodu, pokrytych metalami szlachetnymi, takimi jak pallad czy platyna. Praca katalizatora samochodowego polega w skrócie na inicjowaniu reakcji chemicznych z gazami spalinowymi, a jego głównym zadaniem jest zmniejszenie ilości trujących związków zawartych w spalinach przed wydostaniem się do atmosfery.

Główne objawy zapchanego katalizatora

Wspomnieliśmy wyżej o braku możliwości odpalenia samochodu. Jest to sytuacja skrajna, do której dochodzi w przypadku całkowitego zapchania katalizatora. Gdy doszło do zapchania częściowego, auto wyczuwalnie traci moc. Objawia się to przede wszystkim znacznym pogorszeniem przyspieszenia, a czasami również i drganiami, głównie na jałowym biegu.

Zauważa się także wzrost zużycia paliwa. Wynika to z faktu uwięzienia spalin trafiających do katalizatora, a ostatecznie do powstania zwrotnego ciśnienia, blokującego optymalną pracę silnika. W nowszych modelach samochodów (dysponujących systemem autodiagnostycznym) skutkuje to zapaleniem się kontrolki CHECK ENGINE na desce rozdzielczej, co powinno być sygnałem ostrzegawczym dla każdego kierowcy. Należy jednak pamiętać, że powyższe objawy nie będą jednakowo dokuczliwe w pojazdach z różnymi jednostkami napędowymi. Katalizator samochodowy w autach z silnikiem wolnossącym może nie dawać tak jawnych sygnałów awarii, jak w przypadku silników turbodoładowanych, w których nawet częściowo niedrożny katalizator może prowadzić do szeregu poważnych powikłań.

Katalizator

Wymiana czy regeneracja katalizatora?

Odpowiedź na powyższe pytanie uzależniona jest od rodzaju oraz stopnia jego uszkodzenia. W przypadku dużych śladów zużycia mechanicznego możemy spotkać się z odmową wykonania usługi regeneracji katalizatora. Może to być uwarunkowane wieloma czynnikami. Gdy jednak awaria nie jest pochodną uszkodzeń mechanicznych, możemy przeprowadzić jego regenerację w wybranym warsztacie, specjalizującym się w naprawach usterek związanych z układem wydechowym. Jest to stosunkowo prosty proces, opierający się na otwarciu katalizatora, wymianie wkładu (w zależności od rodzaju katalizatora może to być wkład metalowy lub ceramiczny) oraz na jego ponownym zamknięciu, które wiąże się z koniecznością zespawania obudowy. Za cały proces regeneracji/czyszczenia katalizatora zapłacimy co najmniej o połowę mniej, niż w przypadku wymiany na nowy egzemplarz.

Co jednak, gdy katalizator jest w opłakanym stanie, a jego naprawa nie wchodzi już w grę? Ceny katalizatorów zależą oczywiście od marki samochodu, jaki posiadamy i mogą wahać się w granicach od 3 do nawet 10 tysięcy złotych. Mowa tutaj o oryginalnych zamiennikach, dedykowanych poszczególnym modelom. Część kierowców decyduje się na alternatywne rozwiązania, takie jak konstrukcje z rozbudowanym orurowaniem czy uniwersalne katalizatory z metalowym wkładem. W tym przypadku warto jednak postawić na oryginalne części dostępne w sklepie nocar.pl. Skorzystaj z dostępnej wyszukiwarki, by znaleźć nowy katalizator i szereg innych elementów do Twojego auta!

Autor zdjęć: Szymon Anioł

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.