Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Maria Mazurkiewicz

Zatkane kanały olejowe – sprawdź, czym to grozi!

Nie będziemy owijać w bawełnę – zatkane kanały olejowe w silniku wynikają z zaniedbań kierowcy. Jeśli zdarza Ci się zapominać o wymianie filtra na czas i nie przywiązujesz wagi do specyfikacji oleju silnikowego, nie zwlekaj z diagnostyką. Osad na ściankach kanalików może blokować przepływ oleju i doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Jak chronić przewody przed zablokowaniem i co możesz zrobić, gdy problem wystąpi? Spieszymy z radą!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jakie objawy wskazują na zatkane kanały olejowe?
  • Czym może grozić zatkanie kanałów olejowych?
  • Jak dbać o kanały olejowe?

W skrócie

Na zatkanie kanałów olejowych wpływa wiele zaniedbań. Najczęściej to kwestia zbyt długich interwałów wymiany filtra paliwa czy oleju, a także małe porcje lub zła jakość smaru. Gdy olej nie dociera do wszystkich zakamarków silnika, wzrasta tarcie między oddziałującymi na siebie częściami, a energia zmienia się w ciepło. Towarzyszy temu rozszerzanie poszczególnych elementów i wzrost ciśnienia, które wypiera resztki oleju. Kiedy smar nie chroni kanałów przed zanieczyszczeniami, te zapychają się i prowadzą do awarii motoru – w skrajnych sytuacjach do wypchania przez ścianę silnika korbowodu albo zatarcia jednostki napędowej.

Sprawdź, czym grozi brak przepustowości w kanałach olejowych

Bez drożnych kanałów olejowych smar nie dotrze do miejsc silnika, które ma chronić. Brak filmu olejowego pomiędzy poszczególnymi częściami – na przykład pierścieniem tłokowym a ścianką cylindra – prowadzi do podwyższonego tarcia. Energia, jaka przy tym powstaje, zmienia się w ciepło i zwiększa temperaturę motoru. Już opóźnione dostawy oleju czy zmniejszone porcje powodują tak silne nagrzanie danych miejsc, że kolejna dawka nie jest w stanie złagodzić pocierania. Równocześnie nagrzewaniu towarzyszy rozszerzanie sąsiadujących ze sobą elementów oraz wzrost ciśnienia, które do reszty wypiera warstwę smaru. Dlatego olej przestaje chronić kanały olejowe przed zatykaniem zanieczyszczeniami i nie chłodzi ich tak, jak powinien. W konsekwencji przyspiesza się eksploatacja silnika, a w skrajnych przypadkach – następuje całkowitego jego zatarcie, i to nawet wtedy, gdy przewody nie są jeszcze całkowicie zapchane.

Inne możliwe scenariusze? Zatkane kanały olejowe mogą przyczynić się do:

  • deformacji pocieranych powierzchni,
  • stuków w silniku,
  • dymienia z rury wydechowej po uruchomieniu auta,
  • wybicia dziury w bloku silnika i wypchania przez nią korbowodu,
  • pęknięcia tłoków głowicy,
  • stopienia w zwartą bryłę układu tłokowo-korbowego, które całkowicie uniemożliwi rozruch,
  • zużycia wałka rozrządu wraz z jego łożyskami, przez co nie będą wywiązywać się ze swego zadania, jakim jest sterowanie momentem otwarcia i zamknięcia zaworów silnika, więc samochód może gasnąć.

zatkane kanały olejowe mogą prowadzić do zatarcia silnika

Co powoduje zapychanie kanałów olejowych?

Niewłaściwy olej silnikowy

Dlaczego kanały olejowe ulegają zapchaniu? Sprzyja temu kilka czynników. Przede wszystkim stosowanie oleju silnikowego niskiej jakości, jego zanieczyszczenia, nadmiernie rzadka formuła i późna wymiana. Aby mieć pewność, że dany produkt jest odpowiedni dla Twojego samochodu, wczytaj się w zalecane przez producenta auta parametry i porównaj ze specyfikacją na etykiecie.

Niekorzystna dla drożności kanałów olejowych bywa też zmiana stosowanego oleju na produkt z mniej lepką formułą – paradoksalnie, zamiast wypłukiwać, może powodować zanieczyszczenia w kanałach olejowych.

Rzadka wymiana filtru paliwa i oleju

Zbyt długie interwały między wymianami to problem, który dotyczy zarówno filtru paliwa, jak i oleju silnikowego. Ten pierwszy po około 17 000 kilometrów traci swoje właściwości i nie radzi sobie z wyłapywaniem zanieczyszczeń ze smaru. A jeśli masz samochód z instalacją LPG i głównie poruszasz się w mieście, powinieneś go wymieniać nawet co 10 000 kilometrów. Trzeba to przyznać – silniki diesla produkują spore ilości sadzy, więc nic dziwnego, że już nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów olej traci swoją bursztynową barwę. Nie należy sądzić, że sadza, która trafia do skrzyni korbowej, będzie w nieskończoność przechwytywana i wiązana przez olej. Jego chłonność ma swoje limity, a gdy one się wyczerpują, na smarowanych elementach w silniku powstaje osad. W konsekwencji kanały tracą swoją przepustowość.

Co jaki czas lub dystans powinieneś wymieniać olej silnikowy? To już zależy od stylu Twojej jazdy.

  • Sporadyczne uruchamianie silnika, głównie spokojna jazda z dala od miejskich korków – raz na 20 000 kilometrów.
  • Nieco bardziej wytężona eksploatacja – co 15 000 kilometrów.
  • Trudne warunki, takie jak znaczne zapylenie w mieście, stałe zmuszanie silnika do maksymalnych osiągów, krótkie trasy – najpóźniej co 10 000 kilometrów.

Nieodpowiedzialny mechanik

Choć wydawać się może, że nikt lepiej nie zadba o nasze auto niż mechanik, zdarza się, że i on zaszkodzi pojazdowi. Wystarczy, że po wymianie turbiny czy uszczelki głowicy nie wymyje specjalnym środkiem opiłków metalu i zabrudzeń z układu silnikowego, a dochodzi do zatarcia silnika. Dlatego zawsze warto korzystać z usług sprawdzonego, zaufanego warsztatu.

zawsze korzystaj z usług zaufanego mechanika

Jak uratować silnik przed konsekwencjami zatkanych kanałów olejowych?

Gdy z uwagą obserwujesz pracę samochodu, masz szansę w porę dostrzec spadek osiągów, a wraz z nim postępujące tarcie silnika i zatkanie kanałów olejowych. Jeśli jak najszybciej zabierzesz auto do mechanika, prawdopodobnie zapłacisz mniej za naprawy i uratujesz silnik. Spadek mocy i wzrost temperatury to pierwsze objawy, które powinny Cię zaniepokoić. Jeśli do tego dostrzegasz dymienie z rury wydechowej, to ostatni moment, aby uniknąć złomowania jednostki napędowej. Gdy pojawią się pęknięcia głowicy, tłoków, korbowodów czy ściany motora, na ratunek będzie już zdecydowanie za późno.

Tradycyjny sposób wymiany smaru zakłada spuszczanie go przez dedykowany do tego korek w misie olejowej lub użycie specjalnej wysysarki. Jednak w ten sposób nie da się dokładnie usunąć zanieczyszczeń, które dalej zagrażają silnikowi. Ani zużytego oleju, bo przez wzgląd na konstrukcję silnika wciąż pozostaje w nim od 0,4 do 0,7 litra. Dlatego warto zlecić w warsztacie porządne płukanie odpowiednim preparatem, wykonywane przy użyciu urządzenia z systemem pneumatycznym. Ta metoda pozwala rozpuścić wszelkie zabrudzenia, dokładnie wymyć opiłki metalu, polepszyć wydajność motoru i przedłużyć jego żywotność.

Wciąż szukasz idealnego oleju silnikowego dla swojego auta? Na nocar.pl mamy szeroką ofertę cieczy smarujących w przystępnych cenach. Zajrzyj do nas i przekonaj się o tym osobiście!

Sprawdź także:

5 objawów uszkodzonej turbosprężarki

Migająca kontrolka świec żarowych – co sygnalizuje i czy to powód do obaw?

Jak wybrać dobrego mechanika?

Źródło zdjęć: pixabay.com, shutterstock.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.