Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Natalia Szczyrbowska

Zimowe problemy z samochodem - gdzie szukać przyczyny?

Warunki panujące w zimie nie wpływają pozytywnie na samochód. Czasem wywołują nieprzyjemne trudności, np. problemy z zapalaniem, opór przy zmianie biegów, dziwne odgłosy plastików, zawieszenia i innych elementów. Bywa i tak, że problemy są znacznie gorsze i uniemożliwiają dalszą jazdę. Gdzie szukać przyczyny problemów z autem w zimne dni?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • 1. Dlaczego zima negatywnie wpływa na działanie akumulatora?
  • 2. Hamulec ręczny zablokowany przez mróz - dlaczego tak się dzieje?
  • 3. Jak zapobiec zamarzającym drzwiom i zamkom?
  • 4. Dlaczego samochód w zimie "trzeszczy"?
  • 5. Jak się chronić przed zamarzaniem oleju napędowego oraz płynu do spryskiwaczy?

TL;DR

Samochód w zimie jest narażony na sporo problemów i nieprzyjemności. Jednym z nich jest np. kłopot z akumulatorem lub marznącym olejem napędowym, które całkowicie unieruchamiają pojazd. Odpowiednio postępując, możemy zapobiec tym problemom. Innym problemem zimowych dni jest ciężko pracujący lewarek (przez gęstniejący od zimna olej w skrzyni biegów), blokujący się hamulec ręczny, dziwne trzeszczenie i skrzypienie plastików oraz innych elementów pojazdu, czy też konieczność odśnieżania i skrobania auta przed wyjechaniem w trasę. Najlepiej uzbroić się w cierpliwość i, jeśli to możliwe, stosować środki zapobiegawcze, np. depresatory do oleju napędowego, zimowy płyn do spryskiwaczy czy odmrażacz do zamków.

Problematyczny akumulator

Akumulator jest wrażliwy na zimno. Kiedy temperatura spada do 0, to traci on aż 20% swojej mocy. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest kwestia elektrolitu, który w niskich temperaturach ma znacznie obniżoną zdolność do magazynowania energii. Co więcej, kiedy jest zimno, to olej silnikowy gęstnieje, a to wiąże się z koniecznością zastosowania znacznie większej mocy do rozruchu silnika. Tym samym w mroźne dni wielu kierowców narzeka na problemy z odpaleniem samochodu. Co zrobić, by temu zapobiec? Najlepiej zadbać o akumulator przed nadejściem zimy. Jeśli jest już bardzo zużyty, to najwyższy czas przemyśleć zakup nowego. Oczywiście warto najpierw spróbować podładowania prostownikiem lub wygodną ładowarką do akumulatorów (np. marki CTEK). Warto sprawdzić także napięcie spoczynkowe, które mierzy się na zaciskach baterii – dla sprawnej będzie to 12,5 – 12,7 V, zaś 13,9 – 14,4V – to napięcie ładowania. Jeśli wartości będą mniejsze, to koniecznie doładuj baterię.

Ciężka zmiana biegów

Zimne dni to także zwiększenie gęstości oleju (mówiąc profesjonalnie – lepkości). Jest to przyczyną zwiększenia oporów w układzie zmiany biegów. Problem ten najmocniej odczuwamy zaraz po ruszeniu – kiedy pokonamy już kilka kilometrów, to olej powinien się minimalnie rozgrzać, a lewarek wyluzować. Oczywiście zimowa jazda wiąże się z tym, że opór nie zniknie całkowicie – tzn. zmiana biegów i tak będzie trudniejsza w mroźnych warunkach, od tej realizowanej w dodatnich temperaturach.

Nie da się zwolnić hamulca ręcznego

Do zablokowania się hamulca ręcznego dochodzi zazwyczaj wskutek awarii – np. nieszczelności pancerza linki hamulca. W takiej sytuacji, kiedy pojawia się mroźna pogoda, może ona zamarznąć, a wtedy samochód będzie unieruchomiony. Kiedy nadejdzie odwilż, to objawy zablokowanej linki powinny minąć, nie zmienia to jednak faktu, że najpewniej pancerz jest uszkodzony i konieczna będzie jego naprawa.

Zamarzające drzwi i zamki

Zimowa nieprzyjemność, to także marznące uszczelki w drzwiach, które mogą nawet zablokować drzwi. Poza uszczelkami zdarza się także, że zamarza zamek – jeśli ktoś nie posiada w samochodzie centralnego zamka, to będzie miał nie lada problem, by otworzyć samochód za pomocą kluczyka. Zresztą problemem mogą być także zamarznięte zamki w samochodach z pilotem – mogą zostać tak bardzo zmrożone, że nie zareagują na pilot i nie otworzymy drzwi. Jak zapobiec obu tym problemom? Jeszcze przed nadejściem mrozów zabezpieczyć uszczelki specjalnym płynem silikonowym, a także zaopatrzyć się w aerozol do zamków, który umożliwi odmrożenie zamków.

Dziwne, „zimowe” odgłosy samochodu

Niskie temperatury sprawiają, że wszystkie plastiki w samochodzie są sztywne i pod wpływem ruchu samochodu skrzypią i trzeszczą. Podatne na dziwne odgłosy jest także zawieszenie, pasek napędu i wiele innych części, których nawet nie podejrzewamy o tak drażniące dźwięki. Na taką przypadłość pozostaje nam jedynie czekać do odwilży.

Olej napędowy marznie

Ta przypadłość może bardzo uprzykrzyć życie. Przytrafia się właścicielom samochodów napędzanych silnikiem typu diesel. Przy bardzo niskich temperaturach może dojść do sytuacji, w której parafina wytrąci się z oleju napędowego, czego skutkiem może być zablokowanie filtra paliwa, a następnie unieruchomienie samochodu. Ryzyko jest większe, jeśli w baku mamy letni olej lub jeżeli pochodzi on z niesprawdzonego źródła. Jak poradzić sobie z możliwością wystąpienia takiej sytuacji? Profilaktycznie można zastosować dodatki zwane depresatorami, które mają chronić olej napędowy przed wytrąceniem się parafiny. Jeśli jednak parafina już się wytrąciła, to nie pozostaje nam nic innego, jak odholować samochód do ogrzewanego garażu, dolać do baku depresator i wyjeździć letnie paliwo, po czym zatankować ropę dopasowaną do zimowych warunków.

Marznący płyn do spryskiwaczy

Kolejna ciecz, o której wymianie na zimową nie powinniśmy zapominać, to płyn do spryskiwaczy. Jeśli ta kwestia nam umknie, to może się zdarzyć, że letni płyn zamarznie, a tym samym zwiększy swoją objętość, po czym zniszczy węże i zbiornik. Lepiej odpowiednio wcześniej wymienić płyn na zimowy, który ma odporność na naprawdę niskie temperatury.

Potrzeba więcej czasu

Pamiętaj, że zimowe dni to śnieg i osadzający się lód na samochodzie oraz jezdni. Niezwykle istotne jest przygotowanie auta przed podróżą w taki sposób, aby była ona jak najbezpieczniejsza. Co to oznacza w praktyce? Odśnieżenie i zeskrobanie lodu z pojazdu – śnieg należy zrzucić z całego samochodu (nawet z dachu), ponieważ spadający w czasie jazdy biały puch może być bardzo niebezpieczny dla pozostałych członków ruchu drogowego. Zimową porą musimy także pamiętać o wyjechaniu z domu wcześniej niż zwykle – jeśli droga jest oblodzona, to jazda może być bardzo niebezpieczna, co wymusi wolne pokonywanie kolejnych kilometrów, a co za tym idzie – zajmie nam więcej czasu.

Jazda samochodem w zimie nie należy do przyjemności. Mróz i śnieg powodują dyskomfort podczas działań związanych z przygotowaniem auta do jazdy, zwłaszcza jeśli skutkiem zimnych dni będzie problem większego "kalibru", np. problem z rozruchem pojazdu, blokujący się hamulec ręczny czy zmrożone i zepsute elementy układu spryskiwaczy. Te awarie generują nie tylko nieprzyjemności, ale także koszty.

Dlatego właśnie znacznie lepiej będzie, jeśli na bieżąco będziemy kontrolować samochód, a w razie wątpliwości co do funkcjonowania pewnych podzespołów - wymieniać lub naprawiać niepewne części odpowiednio wcześniej. Jeśli szukasz porad na temat eksploatacji samochodu, koniecznie zajrzyj, na naszego bloga - tutaj - znajdziesz mnóstwo praktycznych porad. Na sklep nocar.pl zapraszamy każdego, kto szuka części, chemii lub wyposażenia do swojego pojazdu. Szeroki wybór pozwoli na skompletowanie wszystkiego, co niezbędne!

Źródło zdjęć: pixabay.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.