Historia wyszukiwania

  • Historia wyszukiwania jest pusta
 
Paulina Tomasik

Zmiany dla kierowców w 2019. Co zmieni się w przepisach drogowych?

Jakie zmiany przyniesie rok 2019 w przepisach ruchu drogowego? Wszystko wskazuje na to, że spore – próby poprawy bezpieczeństwa, mniej formalności związanych z dokumentami i być może wprowadzenie zapowiadanych już od dawna ograniczeń dla świeżo upieczonych kierowców. W dzisiejszym wpisie podsumowujemy najważniejsze bardziej i mniej oficjalne przecieki z Ministerstwa Infrastruktury. Sprawdź i nie daj się zaskoczyć zmianom!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Co zmieni się w przepisach drogowych w 2019?
  • Zmiany w prawie jazdy 2019 – czy wejdą w życie?

W skrócie

Przewiduje się, że w 2019 roku Ministerstwo Infrastruktury wprowadzi do przepisów kodeksu drogowego zapis o minimalnym odstępie, jaki powinien zachowywać kierowca od jadącego przed nim samochodu, oraz o obowiązku tworzenia korytarza życia w razie zatoru na drodze. Wśród prognozowanych zmian pojawiają się też: wpisanie apteczki na listę obowiązkowego wyposażenia, zaostrzenie kar za przekręcanie liczników oraz dodatkowe opłaty za spóźnienie z okresowym przeglądem auta.

Odstępy kontrolowane

Jedną z najważniejszych zmian kodeksu drogowego, jakie planuje Ministerstwo Infrastruktury, jest ustalenie obowiązkowego odstępu, który powinni zachowywać kierowcy poruszający się na ekspresówkach i autostradach. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że nowy przepis zacznie obowiązywać jeszcze w 2019 roku, ponieważ problem jest palący – polskie drogi szybkiego ruchu są jednymi z najniebezpieczniejszych w Unii Europejskiej (w 2017 roku doszło na nich do ponad 470 wypadków, w których zginęło 70 osób!).

Eksperci przyznają, że głównym powodem tak dużej liczby poważnych w skutkach kolizji jest brak zachowania odpowiedniej odległości pomiędzy pojazdami. Jazda „na ogonie” innego auta, przy prędkości, jaką rozwija się zazwyczaj na takich drogach, nie pozostawia nawet ułamka sekundy na reakcję i wyhamowanie.

Oczywiście – aktualne przepisy kodeksu drogowego nakazują utrzymywanie odpowiedniego odstępu od jadącego przed nami samochodu, ale nie precyzują, ile powinien on wynosić. I właśnie to ma się zmienić. Wartość zostanie najprawdopodobniej określona w metrach, być może wzorem przepisów, które obowiązują u naszych zachodnich sąsiadów – w Niemczech na drogach szybkiego ruchu należy zachować odstęp liczący tyle metrów, ile wynosi połowa aktualnej prędkości. Przykładowo, jeśli kierowca jedzie 120 km/h, powinien poruszać się przynajmniej 60 metrów za poprzedzającym go pojazdem. Złamanie tego przepisu jest surowo karane przez niemiecką drogówkę i możemy przypuszczać, że również nasze przepisy będą restrykcyjne. Polscy policjanci już teraz dysponują miernikami LTI 20/20 TrueCam, które pozwolą im kontrolować zachowywane przez kierowców odstępy.

Zachowywanie odstępów między autami ma znacznie zwłaszcza w warunkach kiepskiej widoczności

Korytarz życia regulowany przepisami

Korytarz życia, zwany też korytarzem ratunkowym, to szeroki pas ruchu dla karetek, straży pożarnej i policji, który w razie zatoru na drodze tworzą kierowcy, rozjeżdżając się na boki. Szczególnie ważny jest na drogach ekspresowych i autostradach, gdzie natężenie ruchu jest ogromne, a zastoje tworzą się błyskawicznie – znacznie skraca czas dojazdu do poszkodowanych w wypadku, zwiększając ich szanse na przeżycie.

W wielu europejskich krajach, na przykład w Niemczech, Czechach, Austrii, Szwajcarii czy na Słowacji, obowiązek tworzenia korytarzy życia został uregulowany prawnie. Za nieprzestrzeganie tych przepisów grożą surowe kary – w Niemczech sięgające nawet kilkuset euro. W Polsce pozostawianie wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych jest obyczajem – coraz częściej praktykowanym, ale wciąż tylko obyczajem. W 2019 roku ma się to zmienić. Resort Infrastruktury pracuje już nad zmianą przepisów.

Przy okazji przypomnimy więc, jak prawidłowo tworzyć korytarz życia. Jeśli droga przed Tobą zaczyna się korkować, od razu pomyśl o pozostawieniu wolnej przestrzeni na środku jezdni. Zasada jest prosta. Na drogach dwupasmowych kierowcy jadący prawym pasem zjeżdżają na prawo, a jadący lewym – na lewo. Jeżeli pasów jest więcej, kierowcy poruszający się lewym pasem zjeżdżają na lewo, a ci na pozostałych – na prawo. Zawsze jednak obserwuj zachowanie kierowców jadących przed Tobą oraz ruch w lusterkach, aby dostosować położenie swojego samochodu do sytuacji. Na poniższym filmiku widać, jak powinien wyglądać korytarz życia:

Jak pokazuje rzeczywistość, zmiana w przepisach jest konieczna. Gdy w lipcu zeszłego roku doszło do groźnego wypadku na obwodnicy Gdańska, kierowcy prawidłowo utworzyli korytarz życia. Pojazdy służb nie mogły jednak z niego skorzystać, ponieważ kilku kierujących postanowiło podjechać tym dodatkowym pasem do najbliższego zjazdu, aby wydostać się z tworzącego się korka. W Niemczech taki przejaw bezmyślności jest karany olbrzymim, liczącym kilka tysięcy euro mandatem.

Obowiązkowa apteczka

Kolejną zmianą, która prawdopodobnie wejdzie w życie w 2019 roku, jest uzupełnienie listy obowiązkowego wyposażenia samochodu o apteczkę. „Nic nowego” – pomyśli zapewne wielu kierowców. I słusznie, ponieważ zmiana ta wydaje się jedynie kosmetyczną. Zgodnie z przepisami każdy ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy ofiarom wypadków, co bez odpowiednich narzędzi staje się trudne do wykonania. Dla bezpieczeństwa – własnego i innych – spora część kierowców już teraz wozi w swoich autach apteczki.

Przeczytaj więcej o tym, co powinno znaleźć się w apteczce samochodowej.

Przekręcanie licznika karane więzieniem

Proceder cofania liczników wciąż jest powszechny, ale Ministerstwo Infrastruktury ma w końcu pomysł na to, jak go ukrócić. Projekt zmian w przepisach przewiduje surową karę, i to nie tylko finansową. Zarówno mechanik, który przekręca wskazania licznika, jak i osoba, która ten przekręt zleca, mogą trafić do więzienia – nowelizacja ustawy zakłada karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Jeśli nowe przepisy zaczną obowiązywać, każdy funkcjonariusz policji, Straży Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego czy Żandarmerii Wojskowej podczas kontroli będzie odnotowywał aktualne wskazania licznika i przekazywał je do centralnej ewidencji pojazdów. Dzięki temu rozwiązaniu wykrywanie oszustw stanie się łatwiejsze.

Nowe kary za przekręcanie liczników

Za spóźniony przegląd zapłacimy więcej

W połowie 2018 w życie miały wejść przepisy dotyczące przeglądów okresowych, które dostosowywałyby polskie prawo do unijnych dyrektyw. Rząd nie ukończył jednak prac nad projektem, więc wszystko wskazuje na to, że nowe regulacje zaczną obowiązywać dopiero w tym roku. Kiedy dokładnie? Nie wiadomo. Znamy jednak ogólny kształt planowanych przepisów. Zakładają one, że kierowca, który zgłosi się do stacji kontroli pojazdów po 45 dniach od wyznaczonego terminu, za wykonanie przeglądu okresowego zapłaci podwójną stawkę.

Mniejsza papierologia

Na szczęście wszystko wskazuje na to, że w 2019 również trochę zaoszczędzimy. Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Infrastruktury planują bowiem:

  • likwidację karty pojazdu,
  • likwidację nalepki kontrolnej na szybę,
  • wprowadzenie możliwości zachowania przez nowego właściciela samochodu dotychczasowych tablic rejestracyjnych,
  • umożliwienie rejestracji samochodu online.

Zmiany te będą pojawiać się stopniowo, wraz z poszerzaniem funkcjonalności systemu CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Dzięki ostatniej aktualizacji tej bazy od 1 października 2018 nie musimy już wozić przy sobie dowodu rejestracyjnego i dokumentu potwierdzającego ważność polisy OC.

Drobną, ale przydatną zmianą będzie też usunięcie adresu z prawa jazdy. Po przeprowadzce i zameldowaniu się w nowym miejscu zamieszkania kierowcy nie będą musieli wymieniać dokumentów.

Zmiany w WORD-ach

W ostatnich dniach media obiegła informacja o planowanych zmianach w funkcjonowaniu Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Zapowiadany projekt zakłada, że WORD-y będą zasilane pieniędzmi z budżetu państwa. Obecnie głównym źródłem ich finansowania są opłaty za egzaminy, zwłaszcza poprawkowe, co doprowadziło do patologicznej sytuacji, w której egzaminatorom po prostu opłaca się oblewać zdających.

Być może w 2019 rząd wprowadzi w końcu już od dawna planowane ograniczenia dotyczące świeżo upieczonych kierowców. Miały one wejść w życie 4 lipca 2018. Zgodnie z nimi osoby, które zdały egzamin po tym terminie, objęte byłyby okresem próbnym i dodatkowymi limitami prędkości. Realizacja projektu zależy od uruchomienia bazy CEPiK 2.0 przechowującej dane o kierowcach.

 

Jak to zwykle bywa, niektóre z przewidywanych zmian wzbudzają ogromne kontrowersje. Większość kierowców ochoczo przyklaskuje jednak propozycjom wprowadzenia minimalnego odstępu oraz obowiązku tworzenia korytarzy życia – wydaje się, że rozwiązania te znacznie poprawią bezpieczeństwo na drogach.

A jeśli przypadkiem szukasz części samochodowych, płynów eksploatacyjnych albo chemii motoryzacyjnej, zapraszamy na nocar.pl. Chętnie sprawdzimy, co możemy dla Ciebie przygotować! Na początek polecamy nasze bestsellery:

Więcej o przepisach i zmianach w prawie piszemy na naszym blogu:

Jak szybko możesz jeździć? Poznaj wszystkie przepisy!

Zimowe mandaty. Jakie przepisy drogowe najczęściej łamiemy zimą?

Źródło zdjęć i mediów: shutterstock.com, unsplash.com, youtube.com

Dodaj komentarz

Przepraszamy, musisz się zalogować, aby móc napisać komentarz.